Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Social tillhörighet är extra viktig för särskilt begåvade elever – här svarar läraren och specialpedagogen på tre frågor om projektet ”Berikande utmaning” i Härnösand. Foto: Tindra Näsström/SVT

Technichus i Härnösand blir mötesplats i nytt projekt för särskilt begåvade barn

Publicerad

Technichus i Härnösand vill främja intresse för vetenskap, teknik och entreprenörskap hos barn och unga.

Tillsammans med Mittuniversitetet och Härnösands kommun startar Technichus ett nytt projekt som ska rikta sig till särskilt begåvade elever.

Enligt Skolverket kan 5 procent av eleverna vara särbegåvade. Det nya projektet går under namnet ”Berikande utmaning” och är till för att skapa en mötesplats åt de särskilt begåvade eleverna i Härnösands kommun.

Det ska även bidra till ökad förståelse för elevernas behov, samt förutsättningar för utveckling och lärande.

Genom aktiviteter och möten får de särbegåvade eleverna chans att möta andra elever som fungerar på liknande sätt som de.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.