Slavlöner bakom billiga transporter

Uppdaterad
Publicerad

Två chaufförer har på kort tid gripits med falska körkort. Polisens gripanden har kopplingar till svenska storföretag som bland andra Ica.

De båda chaufförerna greps under hösten i Västerås och Sundsvall. Gemensamt för de båda är att de var anställda av ett åkeri i Norrköping med körningar för den stora speditören DSV.

Körde för Ica

Båda var makedonier med falska bulgariska körkort som i det ena fallet transporterades gods för Ica:s räkning.

Åkerifusket

Idag kommenterar Ica det faktum att de kontrakterat transportörer som på ett uppenbart sätt strider mot lagen. Ica lyfter gärna fram sina värdegrunder och att man ställer höga etiska krav på leverantörer och partners, men i det här fallet riktar man ansvaret mot DSV. När vi ber Ica förklara hur det kommer sig att chaufförer utan giltigt körkort transporterar deras varor får vi svar från pressavdelningen via mail:

”Eftersom ärendet berör DSVs personal är det här en fråga som bör riktas till dem i egenskap av ansvarig arbetsgivare. Vi är mycket tydliga i vår kravställning gentemot våra transportörer och den här typen av inträffande är självklart oacceptabelt.”

Förtroende för DSV

Några planer på att avbryta samarbetet med DSV har inte Ica.

”Vi har löpande samtal med våra transportörer som håller oss informerade om hur de står i olika frågor. Därefter bildar vi oss en uppfattning. I detta fall har vi haft tät dialog med DSV och vi ser inte att det finns någon anledning att inte fortsätta utnyttja DSV för liknande transporter.”

SVT har också ställt frågor till DSV men utan att få några svar.

Social dumpning

Åkeribranschen har utvecklats till ett vilda västern där körkortsfuskande förare bara är ett fenomen bland många. I branschen förekommer social dumpning som ett led i konkurrensen om transportuppdrag. Transportköparna söker billiga alternativ och lösningen heter ofta utländska åkare och lågbetalda chaufförer.

Orsaken till att det dyker upp makedonska förare med falska körkort är att de med körkort från något EU-land kan arbeta fritt inom EU. De falska körkorten är inte svåra att få tag på. De säljs på nätet för 80 euro. Det händer också att förare försöker byta in sina falska körkort mot äkta körkort i det land de verkar.

Krav på hårdare tag

När SVT besökte DSVs omlastningsterminal i Sundsvall på torsdagen stod flera utlandsregistrerade lastbilar på parkeringen. En av dem var hemmahörande i Bulgarien men föraren ville inte berätta om sina arbetsvillkor eller vem som är hans arbetsgivare.

Det finns exempel på utländska åkeriföretag som betalat sina chaufförer under 13 kronor i timlön. I Sverige anser man att timkostnaden för en chaufför ligger runt 475 kronor timmen med sociala avgifter och utbildningskostnader.

– Det blir allt vanligare med utländska åkare på vägarna. Det här fenomenet har varit tydligare i södra Sverige men börjar nu märkas allt tydligare även norrut, säger Markus Sundström, vd för Sundfrakt i Sundsvall.

Ny regel om klampning

Han vill se tuffare tag mot transportfusket från polisens sida.

– Rättssystemet bör få kraftfullare verktyg. Jag välkomnar regeringens förslag som lades i september att införa klampning av fordon som väntas bli infört nästa år, säger Sundström.

Klampning är en åtgärd mot transportfusket som innebär att hjulen på misstänkta fordon kan låsas.

Social dumpning

Social dumpning innebär att företag i länder med låg nivå på löner och sociala förmåner utnyttjar sitt lägre kostnadsläge till att skaffa sig konkurrensfördelar i länder där företagens arbetskraftskostnader är högre.

Utnyttjandet kan exempelvis ske genom att gästande företag från ett låglöneland skaffar sig entreprenaduppdrag i konkurrens med företag i ett värdland med högre kostnadsnivå genom att anställda tas med från hemlandet och betalas enligt hemlandets standard.

Källa: Nationalencyklopedin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Åkerifusket

Mer i ämnet