Barnkultur är viktig. Så viktig att till och med Barnkonventionens artikel 31 slår fast att varje barn har ”rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet”.
Färre unga
Ägarna, alltså landstinget och Sundsvalls kommun, kräver också att hälften av Scenkonst Västernorrlands publik ska bestå av barn och unga. Det målet uppnår bolaget, men bara tack vare dans, musik och film-institutionerna. Teaterns unga publik minskar i antal.
För fyra år sedan, 2012, nådde teatern 17 000 barn och unga. I fjol hade den siffran minskat till knappt fem tusen, mindre än en tredjedel.
Skolorna tackar nej
Det finns många förklaringar, men framför allt så handlar det om att samordningen mellan kommunernas skolor och teatern inte fungerar särskilt bra.
– Vi har kapacitet att spela mycket mer, men skolorna köper inte våra föreställningar, förklarar Lena Engqvist Forslund.
Saknar pedagogisk personal
Kulturen når den unga publiken på andra sätt än bara med föreställningar. Scenkonst Dans, film och musik har alla mer än hundra workshops var per år. Bara dansen hade 458 stycken runt om i hela länet att jämföra med Teaterns blygsamma sex workshops, alla i Sundsvall.
En förklaring är att teatern saknar pedagogisk personal, något som både dansen och musiken är begåvade med.
Når inte alla kommuner
Teaterns statistik är grundlig, där kan man se hur stor andel av dom unga i varje kommun som nås av deras föreställningar och aktiviteter. Den avslöjar att 2014 hade teatern inte en enda föreställning för barnen i Ånge, Kramfors och Örnsköldsvik. I sanningens namn såg det lite bättre ut i fjol och Scenkonst Västernorrlands vd tycker att teatern är jämlik för länets alla barn.
– Ja det vill jag påstå. Våra ägare säger att det är viktigare att vi befinner oss i länets alla kommuner än att vi når alla kommunmedborgare. Så det vill jag nog påstå, säger Mikael Foldström, vd Scenkonst Västernorrland.