Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Fagerstaförskolor med i granskning

Publicerad

Skolinspektionen har granskat hur den svenska förskolan jobbar med jämställdhet. Alla 36 förskolor som deltagit ska vidta åtgärder för att förbättra jämställdhetsuppdraget, bland annat två förskolor i Fagersta.

Skolinspektionen har för första gången granskat jämställdheten i svenska förskolor. Granskningen har skett under våren 2016. 36 slumpmässigt utvalda förskolor har deltagit, bland annat Ugglan och Björksta i Fagersta. Svenska förskolan har enligt läroplanen ett jämställdhetsuppdrag, men granskningen visade att man brister i det uppdraget. De två förskolorna i Fagersta stack inte ut på något vis, utan bristerna i jämställdhetsarbetet var genomgående för alla deltagande förskolor.

– Jag blev nog lite förvånad över resultatet eftersom det skett en hel del satsningar på förskolornas jämställdhetsarbete. Eller så har jag kanske en drömbild av hur det borde vara, att man borde ha kommit längre, säger Siv Wilborgsson, projektledare för jämställdhetsgranskningen. 

Duktiga på likabehandling

Granskningen visade att förskolorna jobbade flitigt med likabehandling, att alla är lika mycket värda, och att många därmed tog det för att man även jobbade med jämställdhet.

– Man bemötte både pojkar och flickor med utgångspunkten att alla är lika mycket värda. Men att jobba med jämställdhet kräver ett mer aktivt arbete än så, säger Siv Wilborgsson.

Kan du ge ett exempel?

– Om vi tänker att barnen har fri lek och väljer att leka sjukhus. En pojke är läkare och den vuxne är med i leken som patient. Patienten måste vidare till en annan avdelning och läkaren kallar på en annan läkare, en pojke. Då frågar den vuxne varför inte Anna kan vara läkare, varpå en av pojkarna säger att hon inte kan det eftersom hon inte är pojke. Då kan det bli en intressant diskussion om den vuxne frågar om det inte finns kvinnliga läkare och vägleder barnen i vidare diskussioner, säger Siv Wilborgsson.

Förskolan – en viktig arena

Istället såg man att många förskolor lät barnen leka för sig själva och utmanade inte barnen i sina tankar.

– Det är viktigt att titta på hur förskolorna jobbar med jämställdhet eftersom vuxnas sätt att vara formar barnens sätt att se på vad som är manligt och kvinnligt. Där är förskolan en viktig arena att visa på vad som är möjligt, både nu och även för senare i livet, säger Siv Wilborgsson.

Varför är det här inte föräldrarnas ansvar?

– Det är det ju också, men förskolan har ett uppdrag enligt läroplanen att jobba med jämställdhet och motverka traditionella könsroller och könsmönster. Barnen spenderar dessutom ett antal timmar varje dag i förskolans verksamhet, säger Siv Wilborgsson.

Alla kommuner med deltagande förskolor har skickat in en handlingsplan med förslag på vilka åtgärder man ska vidta för att leva upp till jämställdhetsuppdraget. Om ett år ska de återkomma med vad som faktiskt genomfördes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.