Nedriven kontaktledning stoppade tåg i Lund. Kontaktledningsnätet är en av anledningarna till att Trafikverkets beräkningar ligger 20 miljarder för lågt. Foto: TT

Malm erkänner miljardmiss

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm säger att han kände till att de missat halva kontaktledningsnätet – utan att berätta för regeringen.

I går eftermiddag var det invigning för en del av den nya motorvägen E18 utanför Stockholm. I två svarta bilar anlände Trafikverkets representanter med generaldirektör Gunnar Malm i spetsen.

Malm konstaterade nöjt att trafiken flutit på som den ska en längre tid på den nya vägen. Desto sämre går det för järnvägen.

SVT granskar järnvägen

Glömt kontaktledningsnätet

SVT har tagit del av Trafikverkets interna dokument som visar på stora skillnader i beräkningarna. Myndighetens egna experter menar att det behövs 20 miljarder mer än vad ledningen sagt utåt.

En av anledningarna är att Trafikverket missat att räkna med halva kontaktledningsnätet i tidiga utredningar.

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm erkänner missen i beräkningarna, men anser att den går att korrigera.

– Kontaktledningar är en delkomponent av det behov som vi har i de här delarna. Jag tycker inte man kan rycka det ur sitt sammanhang. Det är helt korrekt att det här är en felaktigt uppgift som vi får rätta till i kommande planering, säger han.

Utredarna upptäckte missen

Varför Trafikverket missade halva kontaktledningsnätet är fortfarande oklart, men uppgiften kommer från en rapport gjord 2010. Istället för 12.000 spårkilometer, som ledningsnätet är, räknade de då på 6.060 kilometer. Under 2013 uppmärksammade Trafikverkets egna experter felet.

– Får vi ny kunskap och nya uppgifter tar vi till oss det. Men i slutändan måste vi alltid göra en avvägning över vad som är rimligt att genomföra, säger Gunnar Malm.

Jämför man de interna rapporterna med vad som finns avsatt i Kapacitetsutredningen (regeringens underlag framtaget av Trafikverket) saknas drygt 12 miljarder kronor för att laga och underhålla kontaktledningsnätet fram till år 2025.

Gunnar Malm säger att han känner till rapporterna och att han vet vad de innehåller.

– Jag tycker det är bra att vi kvalitetssäkrar våra uppgifter hela tiden, säger Gunnar Malm.

Har ni gett de här uppgifterna till regeringen?

– Det har vi inte gjort för vi har inte behandlat dom här uppgifterna än på ledningsnivå, men det är ett arbete som vi ska göra i kommande verksamhet, säger Gunnar Malm.

Varför begärde ni inte mer pengar när ni upptäckte att det behövdes mer pengar?

– Det fungerar inte så, lösningen är inte alltid mer pengar, det här är rapporter som har kommit successivt. Om man alltid ska titta i backspegeln och se vad vi borde ha känt till men vi tar till oss det här.

”Får stå för dem”

I en av rapporterna konstaterar utredarna att om nuvarande utbytestakt ska gälla för spårväxlar så måste de ha en medellivslängd på 550 år.

– Det får stå för dem. Vi har ett annat järnvägsystem idag än när det här byggdes, säger Gunnar Malm.

Hur högt värderar du dina egna experters åsikter?

– Utomordentligt väl, det är deras uppgift att ta fram det här, det är deras jobb att ta fram det här, säger Gunnar Malm.

Har du gjort ditt jobb?

– Det hoppas jag, säger Gunnar Malm.  

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet