Många barn har problem med läsförståelse

Publicerad

Barn som har svårt att förstå vad de läser upptäcks först efter flera år i skolan – trots att de haft problem redan i förskoleåldern. Det visar ny forskning.

Cirka 10-15 procent av barnen har problem med läsförståelsen, enligt Åsa Elwérs, som är lektor i pedagogik vid Linköpings universitet och som har skrivit en avhandling om läsförståelse.

Problemen finns hos barnen redan i förskoleålder och följer med in i skolan. Ofta är det först runt fjärde och femte klass som problemen blir tydliga eftersom det är då läsningen blir mer komplicerad och komplex, enligt Elwérs. Avhandlingen baseras på studier av barn i USA, Norge och Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.