Foto: TT

Massiv kritik mot Citymail – nu svarar vd:n

Uppdaterad
Publicerad

Hundratals missnöjda kunder har hört av sig till SVT Nyheter och klagat på den så kallade ”postkrisen”. Försenade brev med läkartider eller andra viktiga uppgifter har uteblivit på grund av försenad post. Bring Citymail har fått in många klagomål, nu svarar vd:n på kritiken.

– Det var ett stort posttopp tredje veckan i september, och det beror på att det har varit extremt mycket post i systemet. Relativt nyligen började vi organisera om, vilket har uppmärksammats hos PTS. Omorganisationen har lett till en del problem, och sedan dess har vi dragit ner tempot på centraliseringen, säger Patrik Östberg.

Omfattande omorganisering

Sedan ungefär 1,5 år är den svenska postbranschen mitt uppe i en omfattande centraliseringsprocess. Det har framför allt gällt sorteringen av post, som tidigare utfördes på postkontor, men som nu i mycket större utsträckning sorteras på postens terminaler. Sorteringen sker också i större grad maskinellt, vilket har medfört problem och försämrat kvalitén av postutdelningen.

Poststrulet

Johan (som vill uttala sig anonymt och egentligen heter något annat) är brevbärare på Bring Citymail och säger till SVT Nyheter att situationen för de anställda är mycket ansträngd.

– Jag skulle vilja säga att det största problemet är såväl bemanningsfrågan men också arbetsbördan. Flera kontor mejlar konstant och frågar andra kontor ifall de har lediga vikarier. Detta är nog den mest hektiska period – sedan jag börjat jobba här – vi har haft nu under ungefär i två månader, säger Johan.

Han tillägger att många av hans kollegor sagt upp sig på grund av den stora arbetsbördan och dåliga arbetsförhållanden.

En annan kritik mot den pågående omorganiseringen av den svenska postbranschen är att den gått för fort, någonting som Patrik Östberg håller med om.

Omorganiseringen har pågått ett tag nu – varför försämras situationen?

– Situationen [för den svenska posten] förbättras generellt. Men för en enskild enhet där vi byter metodik kan det vara initiala problem, säger Östberg.

Vad säger du till era kunder som drabbats negativt?

– Det är förstås tråkigt om man drabbats av störningar.

Eddie Lövholm på facket SEKO säger att ett stort problem i dagsläget är att det finns en rädsla hos företagsledningen för att bemanna – trots en brist på personal och en stor arbetsbörda för de anställda.

– Om du frågar företagsledningen säger de nog att det är svårt att veta hur mycket post som kommer in, och därmed blir det svårare att veta hur man ska bemanna. Det finns en rädsla för att, i nuläget, anställa mer folk än vad kommer behövas framöver, säger Eddie Lövholm.

”Tar tid att bli duktig brevbärare”

Men vd Patrik Östberg säger att bemanningsbristen beror på att upplärningen för brevbärare tar tid.

– Vi rekryterar och nyanställer. Men det tar tid att bli en duktig brevbärare. I september när ett nytt högskoleår börjar har vi ibland stor personalomsättning på enskilda kontor,” säger Östberg.

Men Johan är orolig att det kan bli ytterligare störningar i posten framöver.

– Det verkar vara något lugnare sett till postvolym just den här veckan men det kan bli intensivt igen redan nästa vecka, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet