Landstinget: Så kan inte SOS Alarm göra

Uppdaterad
Publicerad

Efter att en sjuk kvinna inte fått hjälp av SOS Alarm då ingen sjuksköterska fanns tillgänglig har man ändrat rutinerna. Nu behövs inte längre en sjuksköterska för att skicka ut en ambulans.

I avtalet mellan landstinget och SOS Alarm står att det är en sjuksköterska som ska göra bedömningar och prioriteringar av alla samtal som kommer in till SOS.

– Invånarna i Stockholms län ska få ett tryggt första omhändertagande när de ringer SOS Alarm. Därför ställer vi krav på att samtliga ärenden ska prioriteras av en utbildad sjuksköterska med minst tre års erfarenhet.

Men de senaste fem åren har SOS Alarm tvingats att betala vite till landstinget för att de inte har bemannat med rätt kompetens och att svarstiderna har varit för långa. Det ser vi allvarligt på, säger Gustav Ohlén, enhetschef vid Hälso- och sjukvårdsförvaltningens ambulansenhet i ett pressmeddelande.

”Följer inte avtalet”

Sedan ett år tillbaka har SOS Alarm inte följt reglerna, efter händelsen som inträffade då en kvinna som fått missfall blödde kraftigt men inte fick någon ambulans. Hon ringde fem gånger till SOS för att få hjälp innan någon ambulans kom.

Anledningen: att larmoperatören inte fick tag på en sjuksköterska. Då beslöt man att ta bort kravet på att en sjuksköterska måste prioritera samtalen innan man skickar ut en bil.

Men enligt Landstinget är detta riskabelt:

– Vi har gjort bedömningen att man ska prata med en sjuksköterska, säger Gustav Ohlén. Men i riktigt akuta fall ska 112 operatören skicka ut en ambulans utan att man har varit i kontakt med en sjuksköterska, vilket görs i många fall, säger han till ABC.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.