Ojämlik skolhälsovård i Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Skolhälsovården i Stockholms skolor är för ojämlik. Det menar samtliga av stadens skolläkare som i ett brev till stadens politiker kräver att alla elever får samma möjligheter till hjälp och stöd, oavsett var de bor.

– Vi hade inte haft en skolsköterska på ett halvår och när vi väl fick en, är hon bara tillgänglig två timmar per dag, säger gymnasieeleven Sofia Kronström.

Både elever och skolläkare kan på nära håll uppleva skillnaderna mellan vilka resurser Stockholms skolor lägger på vård och stöd. Nina Bergman arbetar som läkare på tio skolor i Stockholm och hon är oroad över ojämlikheten.

– En del skolor har ingen kurator alls medan en del skolor har en anställd psykolog. Jag tycker att det borde finnas bättre riktlinjer inom Stockholms stad, så att det inte ska vara beroende av vilken skola du går i eller vilka föräldrar du har, säger skolläkaren Nina Bergman.

Nu har samtliga av stadens 27 skolläkare skrivit ett gemensamt brev till Stockholms stad där de kräver att politikerna tar tag i problemet.

Efterfrågar öronmärkta pengar

Enligt skollagen ska alla elever ha tillgång till kurator, skolläkare, sköterska, psykolog och specialpedagogisk kompetens. Men det finns inga regler om i vilken omfattning eleverna ska erbjudas stöd. Skolläkarna efterfrågar därför strängare riktlinjer och öronmärkta pengar till elevhälsan.

– Det är frestande för mig som politiker att vilja öronmärka pengar och centralstyra mer men det den ordning vi har i Stockholm är att rektorerna har ett viktigt ansvar att lägga upp verksamheten på rätt sätt på deras skola, säger Olle Burell (S), skolborgarråd.

Satsar en halv miljard

Olle Burell (S) anser att rektorerna ska fortsätta bedöma behovet av skolhälsovård. Men hans säger att staden prioriterar elevhälsan nu när majoriteten satsar drygt en halv miljard mer på skolan jämfört med i fjol.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.