Klimat- och miljöminister Åsa Romson och infrastrukturminister Anna Johansson under pressträffen på Rosenbad. Foto: TT

Förbifarten får grönt ljus till slut

Uppdaterad
Publicerad

Motorvägsbygget Förbifart Stockholm återupptas från den 1 januari. Samtidigt ger regeringen Trafikverket att i uppdrag att utreda hur kollektivtrafikens framkomst ska kunna utvecklas under bygget.

– Det här är en sorglig dag för Stockholm, sade Åsa Romson under morgonens pressträff.

Miljöpartiet gav sent i går kväll besked i en debattartikel att partiet inte kommer att stoppa det omdiskuterade vägprojektet Förbifart Stockholm.

Stockholms läns landsting vill inte förhandla med regeringen om finansieringen av projektet och därför går det inte att få till ett nytt avtal kring Förbifarten. Därför återupptas nu arbetet med motorvägen från och med 1 januari nästa år.

Förbifart Stockholm

– Den frysningen som var tänkt att ge möjlighet att omförhandla finansieringen stoppas nu och projektet återupptas från den första januari, säger infrastrukturminister Anna Johansson på en pressträff tillsammans med miljöminister Åsa Romson under torsdagsmorgonen.

Åsa Romson var sammanbiten under pressträffen och hymlade inte med att beskedet är ett nederlag för Miljöpartiet.

– När det inte går att få en samsyn finns det ingen anledning att upprätthålla frysningen. Men det är Miljöpartiets uppfattning att Förbifarten är ett dåligt projekt som har en negativ miljöpåverkan och tar pengar från kollektivtrafiken. Det riskerar också att glesa ut Stockholm, säger hon.

Utveckla tunnelbanan

Under pressträffen presenterade ministrarna även två uppdrag som ska säkra att kollektivtrafiken inte glöms bort i bygget. Trafikverket får i uppdrag att utreda kollektivtrafikens framkomst under bygget och en utredare tillsätts för att se hur tunnelbanan ska kunna utvecklas i sydnordlig riktning.

– Vi ska se hur tunnelbanan ska kunna utvecklas från Liljeholmen via Kungsholmen, Norrmalm och riktning norrut. Det är viktigt för att kunna avlasta T-Centralen, säger Anna Johansson.

Johansson påpekar dock att det aldrig var aktuellt att projektet inte skulle bli av. Hon trycker på vikten av bygget för att knyta ihop södra och norra delarna av Stockholm och för att få bättre flöden genom regionen. Romson höll dock inte tillbaka med kritiken.

– Det står klart att det aldrig går att framföra kritik som på riktigt går att påverka fortskridningen av gamla projekt. Moderna miljöregler biter inte på projekt som varit planerade i 30 år. Vi kan konstatera att Miljöpartiet ännu inte har tillräckligt starkt inflytande för att bryta gamla projekt, säger Åsa Romson.

Sjöstedt besviken

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt är besviken på MP. ”Tråkigt att MP viker sig om förbifarten när vi behöver ställa om från väg till spår. Regeringens klimatpolitik är en stor besvikelse” skriver han på Twitter.

Det var i förra veckan som en majoritet bestående av Alliansen och SD ställde sig i trafikutskottet bakom en Alliansmotion om att byggande bör återupptas senast den 1 januari 2015. Regeringen ville skjuta fram det till den 1 maj, efter påtryckningar från Miljöpartiet, för att omförhandla finansíeringen av projektet. Miljöpartiet är starkt kritiskt till att pengarna tas från Stockholmarnas trängselskatter och därmed minskar finansieringen till kollektivtrafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Förbifart Stockholm

Mer i ämnet