– Syftet med bygget är att förbättra säkerheten och framkomligheten, säger Kawa Eliassi som är projektingenjör på Trafikverket.
Verket beräknar att sätta spaden i jorden någon gång under 2017 och att vägen ska vara klar och farbar under 2018 till en kostnad av cirka 200 miljoner.
Det här ändras
På Trafikverkets hemsida beskrivs i grafik de åtgärder som kommer att utföras. Det handlar utöver 5,5 kilometer fyrfilig väg också om att skapa en ny trafikplats vid Smedjebacksvägen. Korsgårdsvägen kommer att få en cirkulationsplats och en ny väg mot Torsång ska byggas. Dessutom blir det en ny bro vid Tunaån.
Trafikverket ska nu söka tillstånd hos mark- och miljödomstolen för vattenverksamhet vid byggandet av den nya bron över Tunaån och samrådet pågår fram till den 15 oktober.
Borlänge kommun nöjd
Samtidigt så passar Borlänge kommun på att bygga en ny väg för att få bort den tunga trafiken från Rågåker och Södra Backa som ofta går genom bostadsområdena Hytting och Åselby.
– Det här är den felande länken i vårt gatusystem. Vi tror att det kommer att bli bra för de boende i området som nu kommer att slippa den tunga trafiken, säger Steve Johnsson som är samhällsbyggnadsstrateg på Borlänge kommun.