Anna Östlund, informationsansvarig på SSAB i Borlänge, hänvisar till att det gått lång tid mellan produktion och dagens sprickor i rälsen.
– Det är över 30 år sedan den här rälsen tillverkades så vi känner inget produktansvar för den.
Östlund säger det var Statens järnvägar som hade ansvar för rälsen när den köptes och i dag är det Trafikverket som ska stå för underhållet.
Den aktuella rälsen tillverkades i Borlänge mellan 1976 och 1982. Det som från början var mindre tillverkningsfel har, när rälsen är blivit äldre, gjort att den riskerar att få stora sprickor – en del upp till tio meter långa. 120 mil av rälsen finns idag i järnvägsnätet, bland annat på sträckor i Dalarna.
– Rälsen finns fortfarande och den har använts i över 30 år under ett ökat tryck av trafik och även av tyngre tåg. Om en vara håller mer än 30 år så är väl det gott nog, säger Anna Östlund, informationsansvarig på SSAB Borlänge.