Förbindelserna i Hallands och Jönköpings län bedöms vara tillräckligt goda av Trafikverket. De driftbidrag som regionen har tagit emot till järnvägssträckan bedöms därför behövas bättre i till exempel Norrlands inland och i Värmland.
2019 tar Trafikverket därför bort statsbidraget för järnvägen mellan Halmstad och Nässjö och det gör att persontågens framtid är osäker.
Kostar skattepengar
– Det innebär naturligtvis att det blir ännu tuffare ekonomiskt att driva den här järnvägstrafiken. Den kräver ett ganska stort tillskott av skattepengar redan idag, säger Dag Hultefors (M), ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott.
Under fredagen hölls ett samverkansmöte i Landeryd om järnvägens framtid. Bakgrunden är att sträckan inte uppfyller de kriterier som en ska för att regionen ska kunna få statsbidrag till driften.
Vill satsa på tågtrafiken
Trafikverket har dock valt att inte ta bort bidraget direkt, utan har gett regionen en tidsfrist fram till 2019 för att de ska kunna anpassa sig efter den nya ekonomiska situationen.
Under den avvecklingsperioden av bidraget vill Hallands och Jönköpings län satsa på järnvägen och få fler att åka. På så sätt hoppas man att sträckan kan fortsätta drivas utan statsbidragen.
– Vi vill satsa och göra ett försök att få upp persontrafiken. Vi behöver få fler som reser på banan och då tror vi att vi behöver fler tåg som går också.
Tågtrafiken kan försvinna
Mellan 2017 och 2019 ska trafiken utökas från dagens fem dubbelturer, till åtta dubbelturer om dagen.
– Visar det sig att vi inte lyckas med den här satsningen så får vi fundera på att lägga ned tågtrafiken här.
Hur skulle det kännas?
– Det vore väldigt tråkigt tycker jag för jag tror faktiskt att järnvägen har framtiden för sig.