Om Jesus hade haft möjlighet, skulle han ha röstat på Socialdemokraterna. Det hävdar SSU i en reklamfilm inför kyrkovalet. Foto: Bild från SSU:s Facebooksida

SSU: ”Jesus var sosse”

Uppdaterad
Publicerad

Om Jesus hade haft möjlighet, skulle han ha röstat på Socialdemokraterna. Det hävdar SSU i en reklamfilm inför kyrkovalet.

Reklamfilmen som gjorts inför kyrkovalet den 15 september har, inte helt oväntat, skapat debatt.

– Vår tanke var inte att lägga beslag på Jesus men helt klart har vi lyckats med uppsåtet att väcka liv i kyrkovalsdebatten.

Kyrkovalet 2013

SSU-ombudsmannen i Jönköping Ashkan Panahirad är mycket nöjd med genomslaget för SSU:s reklamfilm ”Jesus var sosse”.

Det är den första av flera filmer som SSU släpper inför kyrkovalet och såväl i Smålands Jerusalem, det vill säga Jönköping, som på Twitter och i andra sociala medier pågår debatten för fullt.

”Gynnar inte kyrkovalet”

Kristdemokraternas kommunalråd i Jönköping Andreas Sturesson tycker däremot att SSU-kampanjen är tafflig och att det är löjeväckande och osmakligt att använda Jesus i partipolitiska sammanhang.

– Jag tror inte att det gynnar ”det glömda valet”, snarare tvärtom, säger han till Jönköpingsnytt.

Debatt på sociala medier

Twitter och andra sociala medier är ämnet hett.

”Först klagar folk på att nomineringsgrupperna inte nämner Gud och Jesus. Sen kommer ”Sossejesus” och alla att få panik”, är en av kommentarerna på Twitter.

”Sossejesus är bara sjukt, får bara bild på Jesus i valkampanj och Judas som viskar ”Frälsningen är skit men nu har vi baxat den ända hit”” är en annan Twitterreaktion. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kyrkovalet 2013

Mer i ämnet