Foto: TT

Chaufförer stannade i protest

Uppdaterad
Publicerad

Protesterna fortsätter bland landets chaufförer efter den friande domen mot en makedonsk chaufför som kört med falskt pass och körkort. Under måndagen inleddes protestaktionen ”Här stannar Sverige” då massor av chaufförer stannade i protest.

Tidigare i höst greps en makedonsk chaufför i Njurunda utanför Sundsvall med falskt pass, falskt id-kort och falskt körkort. Nyligen friades mannen i en uppmärksammad dom i Sundsvalls tingsrätt. Han släpptes dessutom ur häktet utan att det blivit klarlagt om han hade ett giltigt körkort ens i sitt hemland. Den frågan lyckades polisen aldrig utreda.

Ett hundratal överklaganden

Den friande domen har väckt en proteststorm. En namninsamling har samlat tusentals namn och tingsrätten har fått in ett hundratal överklaganden.

Åkerifusket

Nu ska protesterna mot rättssystemet även synas på våra vägar. Ett upprop på Facebook samlar just nu tusentals chaufförer under parollen ”Här stannar Sverige”. Tanken är att Sveriges chaufförer ska stanna vid vägkanten i femton minuter varje dag klockan 12.00 och varje natt klockan 24.00. Chaufförerna kommer även att ta bilder på protesterna som publiceras på nätet med taggen #‎härstannarsverige‬.

Bättre arbetsvillkor

Viktor Jonsson är en av de lastbilschaufförer som valt att vara med och protestera. Han hoppas nu på bättre arbetsvilkor och striktare regler.

– Det är viktigt att folk får upp ögonen för det här. Vi kämpar för ett trafiksäkert beteende. Alla behöver ha de rätta behörigheterna för att vara ute på vägarna, säger Viktor Jonsson.

SVT Mittnytt: Varför protesterar ni på det här sättet?

– Det är väl mycket för att folk ska se oss längs med vägarna och börja undra vad vi gör. Och ta reda mer så att de får upp ögonen för just det här fallet, säger Viktor Jonsson.

Protesterna startar under måndagen och ska pågå fram till jul.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Åkerifusket

Mer i ämnet