– Vi har jobbat hårt för att få till den här förbindelsen, säger Mikael Smedberg, vd och flygplatschef Örebro airport. Ända sedan den förra förbindelsen lades ner har vi kämpat för att få till en ny.
Avgångar varje vardag
Estonian Air kommer att starta flyglinjen den 26 oktober. Företaget ingår i Star Alliance vilket innebär att man kan boka sin biljett via SAS.
Sträckan trafikeras med ett jetplan, CRJ700 med plats för 72 passagerare och resan tar 40 minuter.
Måndag till fredag samt söndag kommer det att finnas förbindelse mellan Köpenhamn och Örebro. Tanken är att man som resenär lätt ska kunna ta sig till ett dagsmöte i Europa på morgonen för att sedan kunna resa hem på kvällen igen.
– Vi är beroende av bra förbindelser internationellt så det här är jättepositivt för oss. Vi kan lätt resa ut och andra kan lätt komma till Örebro, menar Efva Nilsson, regionchef på Eon.
Viktig länk
Frakt och reguljärflyg är viktigast för Region Örebro som är en av de största delägarna i flygplatsen. En viktig ”bonus” är chartern enligt regionrådet Marie-Louise Forsberg-Fransson (S).
– Det här är ett viktigt avtal för att hela länet ska kunna leva, menar Marie-Louise Forsberg-Fransson (S) som representerar en av de största delägarna, Region Örebro.
Viktigast av allt är att sträckan trafikeras av en stark aktör.
– Det ska vara så få komplikationer som möjligt när man åker härifrån.
Fråga över partigränserna
Frågan om Köpenhamnslinjen har haft brett politiskt stöd. Moderaterna som är det största oppositionspartiet delar entusiasmen över flyglinjen.
– Det är viktigt att vi kan samarbeta i stora strategiska frågor för regionen, säger oppositionsrådet Katarina Tolgfors (M). Här är instämmer vi med majoriteten oma tt det är en glädjande nyhet för Örebro.
Treårigt avtal
Det nya avtalet löper på tre år.
40 anställda vid Örebro Airport varslades om uppsägning från flygplatsen 2013 när Next Jet lade ner Köpenhamnslinjen.