Det är föreningen Gotlandståget som nu, tack vare EU:s strukturfonder och sina medlemmars ideella slit, kan stoltsera med en 6,5 kilometer lång järnväg.
– Vi har ju slitit med det här i tio år och ibland pendlat mellan hopp och förtvivlan. Det har varit väldigt mycket problemlösning för att komma förbi hinder. Men nu står vi här, det är fantastiskt, säger projektledaren Anders Svensson och fortsätter.
– För föreningen är det naturligtvis ett enormt kliv framåt att få en riktig järnväg. Det här är ju en resa från en ort till en annan och inte bara en bit spår i skogen som det var förut.
En halv mil räls
Sedan järnvägen på ön avvecklades 1960 så har föreningen gotlandståget bevarat en museijärnväg i Dalhem. I 30 år var den inte längre än några hundra meter men sedan tio år tillbaka så har föreningen jobbat på att förlänga sträckan. Sedan 2006 så har 5,5 kilometer räls lagts ut, två broar byggts, vägövergångar och två nya stationer har anlagts, den senaste vid sträckans slut i Roma. Stationshuset som flyttats hit och renoverats stod en gång utanför Österport i Visby.
– Vi hittade det på östra Gotland där det var en jaktstuga. Vi har fått överta det och renoverar det. Det blir nästan originalskick, säger Anders Svensson som tror att den färdigbyggda sträckan kommer att locka mycket folk.
– Vi har ju ökat antalet besökare för varje etapp som vi har öppnat och vi märker att det ger avtryck även för de runtomkring. Det blir fler människor som rör sig i det här området, säger han.
”Vi håller tiden ganska bra”
I sommar kommer fyra turer att gå fyra dagar i veckan mellan Dalhem och Roma. Risken för signalfel och dåligt underhållen järnväg som ofta förekommer på fastlandet är inte särskilt stor anser den nöjde projektledaren.
– Vi håller tiden ganska bra måste jag säga. Vi är ju inte såna att vi kör ifrån någon som vi ser är på väg in på perrongen och vill åka med. Men vi brukar hålla tiden, säger Anders Svensson.