Norrköpings lärare utbildas

Uppdaterad
Publicerad

I Norrköping är i dag tre av tio elever i grundskolan flerspråkiga och pressen på svenska skolor ökar i takt med att fler flyktingbarn kommer till Sverige. Därför ska kommunens lärare utbildas för att vara redo att möta alla elever.

Geografi står på schemat när en av förberedelsegrupperna på Söderportens skola i Norrköping träffas på torsdagsmorgonen.

– Förstår alla? Nej, är det någon som kan förklara på arabiska?, frågar lärare Jilda Sürüp sina nyanlända högstadieelever.

#flykt

En utav niondeklassarna, Emilin Issa, upprepar vad läraren just sa på arabiska då flera av eleverna har det som modersmål.

SoL-metoden hjälper nyanlända elever

Så kan det gå till i klasser med nyanlända elever. Lärare tar hjälp av elever och elever lär sig av varandra.

Det är en metod som kallas för SoL. Alltså språk och lärande, vilken går ut på att stödja nyanlända elever – inte bara i svenska – utan också i deras modersmål.

– Har eleven redan goda kunskaper på sitt modersmål och får fortsätta att utveckla det, så tänker vi att de har lättare att utveckla ett andra språk. De har ju då redan kunskaper att hänga upp de nya på, säger Jilda Sürüp.

Ingen vardagssvenska i skolan

Det handlar bland annat om att eleverna inte ska syssla med vardagssvenska i skolan, utan med ämnesspecifikt språk. Ett exempel är att använda ord som kvadrat istället för fyrkant.

Metoden är viktig i klassrum där elever har olika modersmål.

– Kommer man till skolan när man är 13 år har man fortfarande en 13-årings hjärnkapacitet. Och att man inte har med sig språket behöver inte vara ett hinder. Det är upp till mig som lärare att förtydliga undervisningen och inte förenkla, berättar Jilda.

”Vi lär oss jättesnabbt”

Niondeklassaren Emilin och hennes klasskompisar verkar nöjda med upplägget.

– Jag vill säga tack till mina lärare för de har ett smart system för oss. Vi lär oss jättesnabbt, säger hon.

Pressade skolor i Norrköping

I Norrköping är i dag nästan 33 procent av alla grundskoleelever flerspråkiga. I den rådande flyktingkatastrofen är kommunen den i Östergötland som tar emot flest nyanlända elever, och det sätter press på skolorna och deras lärare. Därför utbildas alla pedagoger på Norrköpings förskolor och skolor i SoL.

– Syftet är att öka medvetenheten om flerspråkighet och vilka val man gör i klassrummet. Exempelvis när det kommer till litteratur eller vilka övningar man har, säger Helena Danielsson, kursledare för SoL.

När lärare har elever som de inte kan prata med, räcker det här?

– SoL är en del i att möta alla elever, säger Helena Danielsson.

”Barns dröm att få gå i skola”

Jilda, som har god erfarenhet av SoL, tycker att hennes jobb är jätteroligt.

– Jag är jätteglad över att få jobba med nyanlända elever. Nästan alla jag mött är skolmotiverade och har längtat efter att få börja skolan. Det är alla barns högsta dröm att få gå i skolan.

Andel grundskoleelver berättigade till modersmålsundervisning 2014/15

Norrköping: 32,8 %

Linköping: 24,3 %

Boxholm: 10,6 %

Valdemarsvik: 13,6 %

Finspång: 20,2 %

Motala: 12,9 %

Ydre: 9,8 %

Vadstena: 6,9 %

Söderköping: 3,2 %

Åtvidaberg: 6,8 %

Ödeshög: 9,9 %

Kinda: 12,7 %

Mjölby: 9,8 %

Gotland: 5,8 %

Riket totalt: 23,8 %

Källa: Skolverket

Antal mottagna nyanlända barn (7-15 år) inskrivna i Migrationsverkets mottagnignssystem 1 januari – 1 oktober 2015:

Norrköping: 221

Linköping: 84

Boxholm: 8

Valdemarsvik: 61

Finspång: 118

Motala: 41

Ydre: 95

Vadstena: 3

Söderköping: 5

Åtvidaberg: 28

Ödeshög: 24

Kinda: 7

Mjölby: 7

Gotland: 12

Källa: Migrationsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#flykt

Mer i ämnet