Foto: TT

Allt fler vill köra drönare

Uppdaterad
Publicerad

Antalet tillstånd för obemannade luftfartyg – så kallade drönare – har dubblerats varje år de senaste fem åren. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen.

Det finns i dag 344 utfärdade tillstånd för att bedriva verksamhet med obemannade luftfartyg i Sverige.

– Just nu är vi fem handläggare som jobbar med ansökningar. Det har blivit fler och fler vartefter allt fler ansökningar har kommit in, säger Erik Jangren, handläggare på Transportstyrelsen, till SVT Östnytt.

Kravet på tillstånd gäller för farkoster som ska:

  • användas vid forskning
  • för kommersiella ändamål
  • uppdrag som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
  • om farkosten kommer att flygas utom synhåll för piloten

Modellflygplan behöver alltså inte något tillstånd, eftersom ändamålet för dem är tävling, sport eller hobby.

Dessutom gäller rent allmänt att man inte får flyga så att andras liv eller egendom utsätts för fara, och om man flyger nära en flygplats så måste man ha fått tillstånd av flygtrafikledningen för att låta sin farkost ge sig upp i luftrummet.

Olika kategorier

Tillstånden är indelade i olika kategorier, beroende på hur stor och kraftfull flygfarkosten är. Vanligast är tillstånd för kategori 1A – upp till 1,5 kg – och kategori 1B – upp till 7 kg.

Båda kräver att piloten ska se luftfartyget hela tiden.

Transportstyrelsen har ännu inte utfärdat något tillstånd för att flyga utom synhåll för föraren, förutom inom så kallade restriktionsområden. Många av de som har fått tillstånd arbetar med flygfoto i någon form. Ett allt vanligare användningsområde är fotografering från luften till bostadsannonser.

Förutom Transportstyrelsens regler måste tillståndsinnehavaren ta hänsyn till Försvarsmaktens krav gällande publicering av flygbilder, samt kameraövervakningslagen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.