Familjen som införde köpstopp

Publicerad

I dag vill handeln få oss att köpa allt vad vi orkar. Det är Black Friday efter amerikansk modell då olika lockerbjudanden ska vända röda underskottsiffror till plus. I morgon däremot är den internationella Buy Nothing Day, som manar till en köpfri dag. Och det har den familj vi nu ska besöka, försökt leva efter i ett helt år.

Under Buy nothing day uppmanars vi att inte köpa något, utan att istället reflektera över hur vi konsumerar.

Sedan 1990 har julhandeln ökat varje år, utom i tre fall. I år förväntas vi göra av med 68 miljarder kronor.

Blivit en religion

Erik Wallsten tycker att konsumtionen blivit en religion i Sverige, där söndagens kyrkobesök bytts ut mot shopping.

– Vi tror att det ger oss lycka och vi bygger mycket av vår identitet kring vad vi köper, har på oss och äger, säger han.

Samtidigt vänder sig allt fler mot konsumtionstrenden. I sociala medier diskuteras till exempel konsumtionsfasta allt flitigare.

Miljömedvetenhet

2011 införde familjen Wallsten i Norrköping ett köpfritt år:

– Det var väl den känslan av att vara del av någon hysteri som jag inte mådde bra av. Men den stora viktiga frågan är ju vad det gör med vårt jordklot. Att alla de här prylarna och kläderna konsumeras och slängs, säger Erik Wallsten.

De köpte inga kläder och prylar, bara mat, hygienartiklar och medicin.

– Det var inte jättesvårt, fast det var svårt att låta bli att köpa kläder. Fast jag fick ju ärva av henne, säger Myra Wallsten och pekar på storasyster Lova.

Konsumtionen har ökat

I julklapp blev det upplevelser.

Ser man till hela den svenska ekonomin har skatterna minskat de senaste åtta åren och konsumtionen ökat. Staten har också blivit mer beroende av momsen för att finansera välfärden.

Se mer i inslaget ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.