Förr fick döva barn lära sig att läsa genom att koppla bokstävernas och ordens utseende till betydelsen.
I dag står det klart att så kallad fonologisk lästräning, det vill säga när språkljud koppas med bokstäver, är den bästa metoden för att lära sig läsa.
32 barn studerades
Cecilia Nakeva von Mentzer, doktor i handikappvetenskap vid Linköpings universitet, har studerat ljudbaserad lästräning för döva och hörselskadade barn.
Med hjälp av ett datorprogram fick 32 barn med hörhjälpmedel bland annat lyssna till olika språkljud och klicka på den bokstav som hör ihop med ljudet.
Förbättrade läsförmågan
Alla barnen i studien förbättrade sin läsförmåga. Barn med svag ljudkunskap stärkte också sin känslighet och minne för språkljud avsevärt.
– Bokstäver fungerar som minnesmagneter, något att konkret hänga upp sina nya kunskaper kring, säger Cecilia Nakeva von Mentzer i en kommentar.
Avhandlingen visar inte bara hur viktig bokstavskunskapen är, utan även vilka barn som har särskild nytta av ljudbaserad lästräning.
Upptäcka tidigt
Cecilia Nakeva von Mentzer rekommenderar att barns bokstavskännedom prövas tidigt inom barnhälsovården.
– Vi vet hur viktiga bokstäverna är för hela den språkliga utvecklingen, därför vore det ett bra sätt att tidigt upptäcka barn som hamnar efter så de får rätt insatser, säger hon.
Här kan du ta del av avhandlingen i sin helhet.