Foto: TT

Lättare att läsa med ljud

Uppdaterad
Publicerad

Barn med hörselskador lär sig lättare att läsa när lästräningen kombineras med ljud. Det visar en ny avhandling från Linköpings universitet.

Förr fick döva barn lära sig att läsa genom att koppla bokstävernas och ordens utseende till betydelsen.

I dag står det klart att så kallad fonologisk lästräning, det vill säga när språkljud koppas med bokstäver, är den bästa metoden för att lära sig läsa.

32 barn studerades

Cecilia Nakeva von Mentzer, doktor i handikappvetenskap vid Linköpings universitet, har studerat ljudbaserad lästräning för döva och hörselskadade barn.

Med hjälp av ett datorprogram fick 32 barn med hörhjälpmedel bland annat lyssna till olika språkljud och klicka på den bokstav som hör ihop med ljudet.

Förbättrade läsförmågan

Alla barnen i studien förbättrade sin läsförmåga. Barn med svag ljudkunskap stärkte också sin känslighet och minne för språkljud avsevärt.

– Bokstäver fungerar som minnesmagneter, något att konkret hänga upp sina nya kunskaper kring, säger Cecilia Nakeva von Mentzer i en kommentar.

Avhandlingen visar inte bara hur viktig bokstavskunskapen är, utan även vilka barn som har särskild nytta av ljudbaserad lästräning.

Upptäcka tidigt

Cecilia Nakeva von Mentzer rekommenderar att barns bokstavskännedom prövas tidigt inom barnhälsovården.

– Vi vet hur viktiga bokstäverna är för hela den språkliga utvecklingen, därför vore det ett bra sätt att tidigt upptäcka barn som hamnar efter så de får rätt insatser, säger hon.

Här kan du ta del av avhandlingen i sin helhet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.