Lunchbasket nytt publikgrepp

Uppdaterad
Publicerad

Norrköping Dolphins tog på fredagen ett udda grepp för att locka ny publik till sina matcher. Uppkast skedde redan 13.15, och publiken såg inte riktigt ut som den brukar.

Vid lunchtid en fredag brukar det vara lugnt i hallen. Men kvart över ett denna fredag är runt två tusen personer på plats för att se en riktig toppmatch i Basketligan:

Tabellettan Dolphins mot tabellfyran Södertälje – en repris på förra årets SM-final.

En satsning som Dolphins gör tillsammans med sina sponsorer i ett försök att med nya idéer förstärka sporten och skapa förutsättning för företag att träffas och representera under lunchtid i stället. Man vet att det är svårare och svårare att aktivera människor på kvällstid.

Mingel och mat

Företagsbiljetterna var betydligt dyrare än vanliga matchbiljetter, men då ingick mingel och affärslunch. Runt 150 personer från ett 60-tal företag smörjde kråset före matchen, men en stor majoritet i publiken kom från gymnasieskolor i stan. En förhoppning från Dolphins att locka ny publik till arenan. Eleverna gick in gratis, så ekonomiskt gick Dolphins back på matchen.

Och så här tyckte en av spelarna, Joakim Kjellbom, om den ovanliga matchtiden.

Annorluna men OK

– Ja, det är lite annorlunda att komma upp så här tidigt på dagen och vara redo för match, men vi hade förberett oss bra under veckan, så det kändes ändå helt OK.

Och matchen då? Jo, Dolphins hade greppet hela matchen, från start, och vann till slut med 79-70.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.