Vägbuller gör dig trött bakom ratten

Uppdaterad
Publicerad

Lågfrekvent, dovt buller från vägbanan ökar risken för att bilförare ska somna bakom ratten. Det visar ny forskning vid Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping.

– En ökad nivå av lågfrekvent buller ökar risken för förartrötthet, speciellt nattetid när föraren redan är sömnig. Men tendensen finns även vid körning under dagtid, säger Anders Genell, forskare inom ljud- och bullerfrågor vid VTI.

Exakt vad det är i det lågfrekventa ljudet som ökar tröttheten är inte helt utrett men det finns några teorier.

– Dels så finns det en del medicinska teorier. När man ligger i magen som bebis dämpas alla skarpa högfrekventa ljud och det blir det dova kvar vilket utgör en del av den här trivsamma miljön. En annan teori är att lågfrekvent buller gör att man triggar hörseln och lyssnar efter saker och ting men eftersom det här bullret inte innehåller så mycket information som man kan tolka så anstränger man hörseln i onödan och blir trött av att lyssna efter vad det är man hör, säger Anders Genell.

Nu ska VTI tillsammans med Linköpings universitet, på försök slipa ner och jämna till asfalten på några vägsträckor. En tidigare teststräcka på E4 i Huskvarna har givit lovande resultat. Trots att vägsträckan redan var en av de mest bullerdämpande, så minskade vägbullret med 1-3 decibel och rullmotståndet med 4-7 procent.

– Exakt hur stora och långvariga de här effekterna är ska vi utvärdera. Och även hur mycket och var man bör slipa, säger Mattias Lindahl, projektledare och docent på institutionen för ekonomisk och industriell utveckling vid Linköpings universitet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.