Byråkratin i skolan ska minskas rejält. Foto: SVT

Så ska Vingåkers svaga skolresultat vändas

Uppdaterad
Publicerad

Nästan var femte elev – 17 procent – lämnade grundskolan i Sörmland förra läsåret utan behörighet till gymnasiet.

Och den siffran var betydligt högre i Vingåker.

Andelen obehöriga niondeklassare i Sörmland är den högsta i landet. Rikssnittet låg förra året på 13 procent.

Och några sörmländska kommuner har det  extra kämpigt. I Vingåker lämnade mer än var tredje elev – 37 procent – nian grundskolan utan behörighet förra läsåret.

Så mår skolan i Sörmland

För dem som inte uppfyller betygskraven väntar indivduella programmet efter grundskolan, men en liten grupp elever går inte alls vidare till gymnasiet.

Vingåker ska vända trenden

Lena Sahrblom är ny skolchef i kommunen sedan ett drygt halvår tillbaka är förvissad om att trenden ska vändas.

– Vi ger dem alltså inte förutsättningar för att komma vidare ett gott liv med möjlighet till egen försörjning och vidare studier. Det behöver vi förändra på, säger hon.

I Vingåker har det tidigare varit möjligt att lämna skolan efter nian och få arbete inom framför allt textilindustrin. Så ser det inte ut längre.

– Vi har genomgått en stor strukturomvandling här. Teko-industrin svalde massor, och det fanns hur mycket jobb som helst. Man gick ut skolan och sedan fick man jobb på bruket, säger Stefan Bohlin som är rektor Säfstaskolan, Marmorbyn och Högsjöskolan.

Flera utmaningar

De senaste åren har kommunen även tagit emot en stor andel invandrare. När de nyanländas betyg räknas in i den samlade betygsstatistiken dras den samlade betygspoängen, liksom behörigheten till gymnasiet, ner.

Statistiken visar samtidigt att det inte skiljer något mellan elever med invandrade föräldrar och elever med svenskfödda föräldrar.

Men faktum kvarstår ändå: Vingåker är en kommun som presterat svaga skolresultat sedan länge.

Byråkratin skalas bort

Men nu ska skolresultaten upp – och som ett led i detta ska byråkratin i skolan minskas rejält.

– Jag tror vi har fastnat i mycket administration: redovisning och kontroller i stället för att börja med lärarens uppfattning om sitt uppdrag och rektors pedagogiska ledarskap, säger Lena Sahrblom.

Med start den här höstterminen ska lärare kunna avbryta lektioner för att kontrollera att eleverna förstått undervisningen. Alla ska med på banan.

– Lärarna kommer att jobba med ett annat material. Vi tar bort allt vi jobbat med tidigare som man har hemsnickrat ute på skolan. Nu har vi ett gemensamt verktyg som är bara är ett par sidor, och det ska genomsyra årets arbete, säger hon.

Attityder måste förändras

Stefan Bohlin, rektor i Vingåker, har jobbat på Vingåkers skolor sedan 1970-talet. Han ser fram emot ett omtag kring skolan.

– Vi har under flera år frågat oss varför vi inte når dit vi vill. Det har gjorts bra saker, men det har saknats systematik och uthållighet. Nu fokuserar vi kraftfullt på klassrummet och undervisningen för att göra den tilltalande för eleverna. Vi kommer också att vara väldigt intresserade av de resultat vi får.

– Det känns som vi kommer att vända det här, säger han.

Men Stefan Bohlin understryker även att attityden hos elever behöver ändras.

– Vi behöver ändra elevernas inställning till skolan. Om de elever som anstränger sig i skolan kan bli förebilder för andra, då har vi kommit långt, säger Stefan Bohlin.

Fotnot: Behörighetssiffror och betygsstatistik för 2015 har ännu inte sammanställts av Skolverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Så mår skolan i Sörmland

Mer i ämnet