Foto: Frida Hedberg/TT

Dags att börja odla mustasch

Uppdaterad
Publicerad

Första november startar Movember. Den globala mustaschkampanjen som ska uppmärksamma kampen mot testikel- och prostatacancer.

Rosa oktober avlöses nu av en mustaschprydd november. Hela månaden låter många män håret på överläppen växa för att uppmärksamma Movember, kampanjen som vill sätta fokus på mäns hälsa. Målet är att starta ett samtal och samla in pengar till forskning som kan skapa bättre förutsättningar för de män som drabbas av testikel- och prostatacancer.

– Movember är världens största rörelse för mäns hälsa och är en världens största ickestatliga bidragsgivare till forskning om prostatacancer, säger Lotta Witzell, pr-ansvarig på Movember i Sverige.

-Tanken med mustaschen är att den ska skapa förändring, den leder till samtal. Du kan inte odla mustasch utan folk börjar fråga varför, och då är meningen att det blir en mun till mun-kampanj som är väldigt effektiv.

Ovana mustaschbärare

Enligt en undersökning som Yougov gjort så har 59 procent av svenska män aldrig haft en mustasch. Analysen visar också att nästan var tredje svensk man, 28 procent, är nyfiken på att testa hur han skulle se ut i mustasch.

Den som vill delta måste starta med ett renrakat ansikte för att sedan låta mustaschen gro under 30 dagar. Samtidigt ska personen uppmuntra vänner och familj att stötta kampanjandet med bidrag.

Kvinnor deltar också i kampanjandet. Förra året registrerade sig 71000 kvinnor på Movembers hemsida.

Mustaschmånadens framfart

Movember kom till Sverige för tre år sedan och tog över efter Mustaschkampen, en kampanj som drevs av Cancerfonden under åren 2007-2011.

– I förhållande till vad det kostar gick det inte uppbåda de pengarna. Vi höll på i fem år och uppnådde kunskapsmålet, vilket var det första syftet, säger Britta Hedefalk, kommunikatör på Cancerfonden.

Hittills har fyra miljoner mustascher odlats runt om i världen och det har resulterat i över 3.789 miljoner kronor. Movember finansierar för närvarande över 800 forskningsprojekt för mäns hälsa i 21 länder.

– Allting som på något sätt uppmärksammar männens vanligaste sjukdom tycker vi är bra. För det här är ju det som är kraften i Rosa bandet, att kvinnor länge slagits för kvinnans vanligaste sjukdom. Och det är ju underbart att män äntligen vaknar och förstår att det krävs den opinionen för att också kunna samla in pengar, säger Britta Hedefalk på Cancerfonden.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.