Trafikverket kritiserar kommunens Swedavia-avtal Foto: SVT

Kritik mot kommunens Swedavia-avtal

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket är oroat över ett avtalsförslag mellan Göteborgs Stad och Swedavia om markförsäljning vid Säve flygplats. En möjlig halvering av landningsbanan strider mot riksintresset, menar man.

Fastighetsnämnden ska i morgon måndag ta beslut om ett avtalsförslag rörande försäljning av kommunal mark vid Säve flygplats. Kommunen avser att sälja marken till ett av Swedavia helägt dotterbolag, Säve Flygplats AB.

Men en skrivning i detta avtal om att köparen bara behöver garantera en verksamhet med 1000-metersbana oroar nu Trafikverket. Och flera aktörer ute vid Säve menar att en halverad banlängd är ett sätt för Swedavia att undvika framtida konkurrens om lågprisflyget.

 – I vårt perspektiv är ju 1000 meter alldeles för kort för att bedriva flygplats med reguljär- och chartertrafik. Det är olyckligt att man formulerar det på det här viset, säger Karin Bergenås samhällsplanerare luftfart vid Trafikverket.

”Inte drivits av Göteborgs Stad”

Martin Öbo biträdande fastighetsdirektör vid fastighetskontoret på Göteborgs Stad är den som undertecknat avtalet och suttit i förhandlingar med Swedavia om skrivningen i avtalsförslaget. Han säger till SVT:

 – Att det blev 1000 meter i vår förhandling är inget som drivits av Göteborgs Stad, utan detta är tecknen av en förhandling där Swedvia inte har ansett sig kunna acceptera mer än 1000 meter.

Charlotte Ljunggren flygplatsdirektör på Landvetter flygplats är den person på Sweadvia som ansvarat för förhandlingarna med kommunen. Hon ser inga konstigheter med denna skrivning.

– Det handlar ju om kostnad, ekonomi och miljötillstånd. Det är oerhört mycket dyrare att driva en flygplats som är 3000 meter än om den är 1000 meter.

Intentionsavtal

Swedavia har skrivit ett intentionsavtal med byggfirman Serneke Group om en vidareförsäljning av marken ute vid Säve efter det att avtalet med kommunen är i hamn.

Men varför går ni in och detaljstyr i ett avtal om ni ändå ska sälja marken vidare?

– En ny fastighetsägare måste ju få ekonomi i verksamheten. Det är detta vi vill att bolaget ska göra och det vill vi skapa förutsättningar för, säger Charlotte Ljunggren till SVT Nyheter Väst.

Flera aktörer ute vid Säve menar att detta handlar om att undvika framtida konkurrens om lågprisflyget.

– Det gör vi överhuvudtaget inte, det har inte med det att göra, det handlar om att en ny fastighetsägare ska få ekonomi i sin verksamhet, säger Charlotte Ljunggren.

Men varför driver ni deras intressen, är det inte upp till de nya ägaren att själva bestämma?

– Absolut, men det är ett önskemål från deras sida att vi skulle hjälpa dom med det. Jag ser det inte som en konkurrensfråga, jag är väl insatt i flyget och dess kommersiella affärsmodeller. Om nån ny ägare vill bygga en 3000-metersbana är det fritt fram att göra det, säger Charlotte Ljunggren flygplatsdirektör på Landvetter flygplats. 

Riksintresse

Flygplatsen vid Säve är av Trafikverket ansedd som ett riksintresse och förutsättningarna får därför inte utan deras eller Länstyrelsens godkännande ändras.

 – Försäljningen spelar egentligen ingen roll för riksintresse-anspråket, det är först när markanvändningen ändras som det bli ett problem, säger Karin Bergenås samhällsplanerare luftfart vid Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.