Foto: SVT

Skrota bilar äldre än tio år

Uppdaterad
Publicerad

Motormännen tycker att bilar som är äldre än tio år borde skrotas. Enligt beräkningar från Trafikverket kunde ett 50- tal dödsolyckor och över 500 allvarliga olyckor förhindras i trafiken om gamla bilar byttes ut mot nya.

Västerbotten har bland landets äldsta bilparker och för många länsbor skulle det bli en dyr affär att ta bilen på skrotning.

Varje år dör mellan 150 och 200 personer trafiken och majoriteten av dem sitter i bilar som är tio år gamla eller äldre. Det är någonting Motormännen tagit fasta på, med beräkningar från trafikverket menar dom att omkring ett 50- tal dödsolyckor och över 500 allvarliga trafikolyckor kunde undvikas om den nationella bilparken kunde föryngras.

– Vi är rädda om folk, vi vill rädda liv och vi vill ha färre skadade i trafiken, säger Motormännens ordförande i Umeå, Christer Nyberg.

Skrotningspremie

Motormännen föreslår att en skrotningspremie för bilar som är äldre än tio år ska införas. Förhoppning att de som står och väger mellan att fortsätta köra sin gamla bil eller att ta den till skroten, ska välja det sistnämnda. Bland annat är det funktioner som antisladd- system, abs bromsar och krockkudde som saknas i flera av de äldre modellerna menar Nyberg.

Gammal bilpark

Västerbottningarnas bilar är dessutom bland de äldsta i landet med en medelålder på omkring tolv år. Det innebär att många länsbor skulle tvingas göra sig av med sina bilar och köpa nya ifall rekomendationerna ska följas.

På en bensinstation i Umeå berättar några bilister vad de tänker om förslaget.

– Ja man ska ju ha plånbok för att byta bil vart tionde år också, och det är det inte alla som har, säger Klas Höglund.

– Det är nog bra att byta bil och få en uppgradering, men det kostar faktiskt en hel del att köpa en ny bil, säger Christine Öhnell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.