Polis klampar bildäck

Bara ett fordon fastlåst i år

Uppdaterad
Publicerad

Trafikpolisen tror att vetskapen om att bli fastlåst gör att förarna åtgärdar sina fel och avgifter och böter betalas direkt.

Vid klampning låser man fast fordonets hjul med en hjulboja som omöjliggör körning utan att skada fordonet. På det här sättet kan man stoppa chaufförer som kör illegalt i Sverige, och samtidigt tvinga åkeriföretaget att betala eventuella böter och avgifter.

Den nya lagen gäller sedan den 1:a mars i år och i början av maj kunde SVT Västernorrland berätta om den första klampningen i länet. Men efter det har inte ett enda fordon låsts fast av polisen.

Åkerifusket

– Vi hade väl trott att vi skulle få använda utrustningen lite mer, samtidigt så bara att vi berättar att vi har möjligheten att låsa fast gör att dom som drabbas av åtgärden åtgärdar sina fel innan vi hinner låsa fast” Säger Christoffer Hallgren, trafikpolisen Västernorrland.

Fordon får låsas fast i max ett dygn. Även personbilar klampas men den nya lagen är i första hand till för att få bukt med fuskande långtradarchaufförer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Åkerifusket

Mer i ämnet