– Det är klart att vi i grunden hade ett väldigt bra år. Vi bidrog till ABB:s starka globala röresleresultat för året och till det fina kassaflödet i koncernen det fjärde kvartalet, säger Johan Söderström, vd ABB Sverige.
Den svenska delen av ABB ökade sin orderingång med 25 procent under förra året. Där stod framförallt stora projekt inom kraftöverföring för en stor del. Även intäkterna ökade med 10 procent.
Orolig marknad
Men oroligheterna i världen gör att marknadsförutsättningarna inte är de bästa, berättar Johan Söderström.
– Vi har fina drivkrafter för våra affärer med energiomställningen, allt som händer med digitaliseringen och automatiseringen. Allt det gynnar ABB. Men vi verkar på en marknad som är orolig nu. Och därför är vi fortsatt ödmjuka, säger han.
5 blev 4
Sedan årsskiftet har ABB Sverige gått ner från att ha haft sin verksamhet indelad i fem divisioner, till fyra.
Är det en åtstramning?
– Nej, jag tycker att det är en anpassning för att vi ska bli ännu bättre gentemot kund. Jag tycker att den här förändringen av divisionsstrukturen supportrar vårat arbete med kund och gör det lättare.
Finns några planer på försäljning eller förändring av ABB:s nuvarande verksamheter?
– Det är ju upp till oss själva hur konkurrenskraftiga och duktiga vi är. Är vi duktiga får vi mer mandat och mer möjligheter att utveckla oss och satsas på.
– Och här har vi ju fått stora chanser. Om vi tittar tillbaka de sista sju, åtta åren så har vi fått satsa mycket, bland annat här i Västerås, säger Johan Söderström, vd ABB Sverige.