Konsumentvägledningen tipsar om en lyckad julhandel

Uppdaterad
Publicerad

Västerås Kommuns konsument-vägledning, publicerar sina bästa tips för en lyckad julhandel i en så kallad snabbguide. Genom guiden vill man sprida kunskap för att undvika problem innan köpet.

För att undvika problem vid julhandeln ska man tänka på som konsument att fråga om vad butikerna har för villkor gällande öppet köp, bytesrätt och garantier. Konsumentvägledningen i Västerås har de senaste åren sett en ökning av E-handeln och där gäller andra regler jämfört mot näringsidkare i stadens butiker.

– På nätet har man en lagstadgad ångerrätt, men det blir i princip som ett öppet köp. För om ångrar man köpet ska man få pengarna tillbaka och den ångerrätten är lagstadgad i 14 dagar, säger Cecilia Collin, konsumentrådgivare i Västerås.

Pengar tillbaka vid öppet köp

Det är just den ångerrätten på internet som skiljer sig mot butik eftersom det inte finns någon lagstadgad öppet köp eller ångerrätt i butik.

– Öppet köp menas däremot att man ska få tillbaka på så sätt som man har betalt. Har man betalt med pengar då ska man ha tillbaka i kontanter och har man betalt med kort ska man ha tillbaka på kort, säger Cecilia Collin.

Om det skulle vara fel på en vara har man rätt som konsument att återgå till butiken och få den reklamerad om konsumenten kan styrka köpet. Det behöver inte vara ett kvitto utan det kan också räcka med ett kontoutdrag. Däremot har man börjat använda en vara och den går sönder efter en tid, då har näringsidkaren tre chanser på sig att försöka laga felet innan man som konsument har rätt att kräva pengar tillbaka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.