När säsongens första kyla och halka slog till blev det som vanligt full snurr på bokningarna hos verkstadsägaren Erik Mark i Kolbäck.
– Ja det är lite lustigt det är samma sak varje år. Så fort de vaknar på morgonen och det är lite snö och någon minusgrad så blir vi nedringda och då startar kaoset, säger Erik Mark.
Kom ihåg att efterdra
– Efter 50-100 mil ska du efterdra bultarna på hjulen, särskilt på aluminiumfälgar för att vara på säkra sidan.
Det är mönsterdjupet och däckets utformning som jobbar i snön medans dubbarna enbart fungerar på isiga vägar.
Så valet om det ska vara däck med dubb eller ej det är upp till dig och dina körvanor.
– Det beror naturligsvis på var du bor geografiskt och hur man brukar bilen, här på landsbyggden rekommenderar vi dubbdäck medan man kanske klarar sig med friktionsdäck om man bor i staden, förklarar han.
Byter man hjul eller byter man däck?
– Däcken är ju det svarta, och fälgen är ju metallen i mitten och hjulet är ju alltihopa, säger Erik Mark.