Foto: TT

500 nya fartkameror till nästa år

Publicerad

Antalet fartkameror längs de svenska vägarna kommer att öka väsentligt under de närmaste åren. Trafikverket har beslutat om närmare 500 nya kameror fram till slutet av 2015.

I dag finns omkring 1.000 kameror utplacerade längs 300 mil väg. Kamerorna har minskat antalet dödsolyckor och allvarligt skadade med nära 30 procent – och så länge effekten håller i sig vill Trafikverket fortsätta utbyggnaden.

– Vi ser att bara två procent av bilarna kör för fort vid kamerapassagerna. Det är en fantastiskt bra siffra som visar att bilisterna har respekt för kamerorna, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för det automatiska trafiksäkerhetskontrollsystemet (ATK).

Flest syndare vid Bromma

Den senaste statistiken över antalet hastighetsöverträdelser gäller perioden januari-maj i år och visar att flest fall registrerats på länsväg 261 längs sträckan Tappström-Brommaplan.

1.047 ärenden från den sträckan har handlagts av Rikspolisstyrelsens ATK-sektion i Kiruna. Näst flest fartsyndare fanns på länsväg 266 mellan Hedemora-Uppbo Fäggeby med 1.041 ärenden.

I år kommer omkring 200 nya mätstationer att sättas upp. Nästa år mellan 250 och 300. Platserna väljs ut i ett samarbete mellan lokala polisdistrikt och Trafikverket.

– Det handlar om en kraftfull utbyggnad på vägsträckor där det finns olycksrisk, höga hastigheter eller problem med trafikflödet. Generellt kan vi säga att ökningen i år framförallt kommer att gälla region väst och region syd, säger Eva Lundberg.

Aktiveras med ojämna mellanrum

Totalt hanteras omkring 230.000 ärenden årligen. Med de nya mätstationerna räknar Rikspolisstyrelsen med en ökning till 250.000. Från styrcentralen på ATK-sektionen aktiveras och avaktiveras kamerorna med ojämna mellanrum.

– Det ska vara lika stor risk att fastna på bild vare sig man kör på en stor eller liten väg. Vi aktiverar inte fler kameror längre tid längs Europavägarna bara för att det är sommar och mycket trafik. Vi styr själva hur många bilder som ska tas på vilken sträcka, säger Anders Drugge, kommissarie vid Rikspolisstyrelsens ATK-enhet.

Hur Sverige ligger till jämfört med andra europeiska länders kamerakontroller är svårt att säga, enligt Eva Lundberg.

– Andra länder mäter i första hand bötesintäkter. Vi prioriterar hastighetsefterlevnad. Det tycker vi ger bäst resultat.

Fakta: Så fungerar fartkameran

 * Fartkameran mäter hastighet med hjälp av radar.

 * Bara de som kör snabbare än hastighetsgränsen fotograferas.

 * Bilden behandlas manuellt och passageraren maskeras.

 * Bilden jämförs med pass- eller körkortsfoto.

 * Går det inte att identifiera föraren skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som kört.

 * Alla kameror är direktkopplade till polisen.

 * Kamerorna fungerar dag och natt året runt.

Källa: Trafikverket (TT)

Fakta: Här rapporterades flest fortkörningar jan-maj 2014

1) Tappström-Brommaplan, länsväg 261 – 1.047 ärenden

2) Hedemora-Uppbo Fäggeby, länsväg 266 – 1.041

3) Hörnefors-Sörmjöle, E4 – 957

4) Stallbackabron, E45 – 955

5) Matfors-Kälsta, E14 – 926

6) Åängen-Ledsjön, E20 – 901

7) Enköping-Sala, riksväg 70 – 890

8) Bor-Bredasten, riksväg 27 – 869

9) Alingsås-Ribbingsberg, E20 – 864

10) Lundbytunneln, Göteborg, E6 – 856

Källa: Rikspolisstyrelsen (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.