– Det finns inget egenvärde att bryta avtal med många. Det viktiga för oss är att man levererar de tjänster vi har beställt. Det finns inte heller något egenvärde att inte bryta ett avtal. Vi ska göra en god affär för staten, säger Jan-Olof Dahlgren, förvaltningsdirektör på Arbetsförmedlingen.
Sedan 2008 har Arbetsförmedlingen köpt upp hjälp till arbetssökande, etableringslotsar till nyanlända invandrare och rehabilitering för nära 5 miljarder kronor.
Och SVT kan i dag avslöja att myndigheten inte vet vilka av bolagen som hjälper arbetslösa till jobb och vilka av bolagen som misslyckas med sitt uppdrag.
– När vi jämförde de tjänster vi köpte in och de tjänster vi själva tar hand om såg vi ingen större skillnad. Men vi har ingen utvärdering där vi går in och tittar på olika leverantörer, säger Jan-Olof Dahlgren som är förvaltningsdirektör på Arbetsförmedlingen.
Går på ”jobbklubb”
Arbetssökande Erika Bergkvist är 25 år och har pluggat på universitetet. Hon drömmer om att bli kommunikatör men är just nu arbetslös. Nu går hon på bolaget Work for you och deras ”Jobbklubb” i Karlstad. En aktivitet som hon tycker är meningslös.
– Jag sitter av tid, jag förvaras. Vi gör sånt som för mig är väldigt känt för mig, Jag vet redan hur ett cv ser ut, hur man skriver brev, hur man kontakter företag och går igenom platsbanken, säger Erika Bergkvist.
Susanne Pettersson har också gått på jobbklubb hos Work for you i Karlstad och hon känner sig kränkt. Bland annat fick deltagarna vid ett tillfälle föreställa djur.
– Jag tycker alla människor ska behandlas med respekt vilket jag inte tycker att de. Vi är bara pengar. Därför verkar det som att vi kan behandlas lite hursomhelst, säger Susanne Pettersson.
”Över 100 miljoner”
Bolaget Work for you som anordnade den kursen som Erika Bergkvist gick i Karlstad fick över 100 miljoner av Arbetsförmedlingen förra året.
– Om någon av våra deltagare upplever att de inte fått det stöd som de förväntar sig av sin jobbkonsult eller att de inte får det bemötandet som de vill ha. Då ser vi det som som ett stort misslyckande -- och då har vi tydliga rutiner och processer för att hantera sådana klagomål, säger Sara Strömberg Davidsson, vice vd på Work for you.