Foto: SVT

El-tandborsten Dentally säljs med falska löften

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket har fortfarande inte stoppat tandborstföretaget Dentally Nordic, trots att KO känt till deras försäljningsmetoder under flera års tid.

Redan år 2010 började anmälningarna strömma in till Konsumentverket om att kunder kände sig lurade av Dentelly Nordic.

Via telefon och via offentliga marknadsplatser som torg och köpcentrum och Gallerior, påstod företaget att de gav bort en gratis el-tandborste.

I själva verket fastnade kunden i ett abonnemang på tandborsthuvuden som var svårt att ta sig ur och de fick också därigenom betala för el-tandborsten som alltså inte alls var gratis.

Dentally Nordics vd Carlotta Lundberg säger att de är måna om nöjda kunder och har ständig kontakt med säljbolagen och tycker inte att det är okej att kunderna luras.

250 anmälningar

Trots det uppger anmälarna för KO att det var svårt att komma i kontakt med företaget och det var svårt att avbryta abonnemang.

Anmälarna till Konsumentverket säger också att de blivit lurade och aldrig förstått att de ingått ett abonnemang.

Trots att Konsumentverket, KO, har fått anmälningar om företagets bedrägliga försäljningsmetoder för flera år sedan och trots att KO fått ta emot 250 anmälningar sedan 2010, har verket fortfarande inte dragit Dentally Nordic inför domstol utan företaget håller ohämmat på att lura kunder.

KO uppger nu för SVT att de kommer att ta ställning till en eventuellt stämning senare i år.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.