Feministiskt initiativ med Gudrun Schyman i spetsen mest aktiva på sociala medier. Foto: Nyhetsbyrån TT

Fi mest aktiva på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Feministiskt initiativ syns mest på sociala medier, visar en ny undersökning.

Det pratas mest om Sverigedemokraterna men Feministiskt initiativ syns mest – i alla fall på sociala medier. Det visar en mätning som mediebevakningsföretaget Notified gjort tillsammans med kommunikationsbolaget Springtime. Fi har via partiets officiella konto twittrat över 3 000 gånger sedan april och talespersonen Gudrun Schyman har gjort 3 000 inlägg från sitt konto.

– Vi har inga pengar och därför har vi satsat på sociala medier som inte kostar något förutom medlemmarnas tid, säger Frida Färlin, partiansvarig för sociala medier till DN.

SD däremot har bara skrivit 357 tweets, å andra sidan är partiet det mest omtalade, 200 000 fler gånger än Miljöpartiet som är näst mest omtalat under perioden. När det gäller flest följare på sociala medier toppar Fi med 160 000, närmast före Piratpartiet med 120 000.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.