För största dotterbolaget Scandinavian Airlines minskade passagerartrafiken med 19,0 procent. Kabinfaktorn föll med 1,3 procentenheter till 72,0 procent.
Mer än tidigare
SAS så kallade omstruktureringskostnader, det vill säga kostnader för personalneddragningar med mera, kommer att öka betydligt mot vad som tidigare indikerats.
”Den största delen av de totala omstruktureringskostnaderna kommer framförallt att påverka 2009”, skriver bolaget.
Genomförandet av det senaste sparprogrammet, kallat Core SAS, pågår planenligt, uppger SAS.
Snabbar på
SAS snabbar på sina besparingar i form av färre flygplan i takt med att flygmarknaden fortsätter att försvagas.
-Vi minskar ner mer och lite snabbare, säger Sture Stölen, investeraransvarig på SAS.
Tidigare hade SAS aviserat 20 färre flygplan i trafik. Nu blir det 21. Och i samband med att flygplanen avvecklas har kostnaderna blivit högre än beräknat. Och det är också fler än väntat som tagit ut förtidspension vilket ökat kostnaderna initialt, enligt Stölen.
Även försvagningen på flygmarknaden är värre än förutspått.
Tuffare nu
-Marknaden är nu något tuffare än vad vi såg för ett par månader sedan, säger Stölen.
-Tuffast just nu är på långlinjerna.
Däremot är utvecklingen på linjerna inom Skandinavien ganska god, enligt Stölen.
TT