Foto: SVT

Han grundlurade svenska medier

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler pranks och rena lögner hamnar i seriösa nyhetsmedier – ett problem för demokratin menar medieforskare. SVT har träffat mannen som blåste svenska medier.

Medier har gått på PR-bluffen om rockartisten som bytte namn, de svalde Anna Odells fejkade självmordsförsök och nyheten om argsinta hundar som dödade en diktators kusin. I höstas släpptes en falsk affärsnyhet som fick en aktie att rusa i höjden, och listan kan göras mycket längre.

– Nyhetsmedier har varken tid eller resurser att kontrollera information på samma sätt som förut, säger medieforskaren Jesper Strömbäck vid Mitthögskolan. Det är allvarligt, jag ser det som ett demokratiproblem.

Medier

Spratten är alltså inte längre bara på skoj – utan kan också vara allvarliga, gjorda för att avslöja hyckleri. SVT har träffat aktivisten Pelle Sunvisson från Yes Men Sverige som blåste hela medie-Sverige för ett par veckor sedan.

– Jag tror att vårt lur gör att folk förstår att de måste tänka själva. De kan inte lita på en nyhet utan måste tänka: Är detta verkligen sant? Jag tror det gynnar både samhället och medier. Det är bara positivt.

Falsk generaldirektör

Den fejkade nyheten spreds med ett falskt pressmeddelande, som Pelle Sunvisson själv skickade ut till landets redaktioner. Där stod det att en grupp fredsaktivister hade kommit över hemliga uppgifter när de brutit sig in på myndigheten som har hand om Sveriges vapenexport – ISP (Inspektionen för strategiska produkter). Meddelandet såg trovärdigt ut, med myndighetens logga, och språket var alarmerande, det här var ett ”angrepp på demokratin”.

– När vi klickat iväg pressreleasen undrade vi om medierna skulle nappa och det kändes lite spänt, säger Pelle Sunvisson.

Pressen skulle vända sig direkt till generaldirektören för mer information stod det. Men telefonnumret i pressmeddelandet var falskt och gick till Pelle Sunvissons egen mobil.

– Jag ska inte sticka under stol med att vi kände oss upprymda när telefonen började ringa, vi spelade generaldirektören och bekräftade det som hänt. Det kändes lite absurt, egentligen gillar jag inte att ljuga.

Nappade snabbt

Efter bara en halvtimme började de första nyheterna publiceras. TT var först med ett nyhetstelegram som minst 30 lokaltidningar publicerade. Men också större nyhetsredaktioner, som SVT, Ekot och kvällstidningarna gick på bluffen.

Christer Ahlström, den verklige generaldirektören för ISP, såg nyheten i sin mobil och såg att han själv uttalat sig om hur ”svettigt” det var på myndigheten efter intrånget. Han är förvånad över att medierna så lätt gick på bluffen och publicerade falska citat.

–  Medierna har inte skött det här bra. Man borde kontrollerat fakta. Jag blev mycket irriterad när jag såg det här, säger han.

Stärkta rutiner efter bluffen

Några timmar senare avslöjades nyheten som falsk och medierna pudlade. Men falska inlägg på sociala medier och falska nyheter som PR-byråer, politiska motståndare eller aktivister ligger bakom och som sprids till traditionella nyhetsmedier har blivit allt vanligare.

– Medierna har skurit ner redaktionella resurser samtidigt som tempot i nyhetsförmedlingen ökat. Man har varken resurserna eller tiden att kontrollera informationen på samma sätt som förut, säger medieforskaren Jesper Strömbäck.

Mats Johansson, redaktionschef på TT säger att redaktionen stärkt rutinerna för nyhetsarbetet efter att ha gått på bluffnyheten. Det är inte första gången det händer.

–  Det är såklart ett hårt slag mot vår trovärdighet, säger han. Men om man går in för att lura oss på ett så sofistikerat sätt är det svårt att skydda sig. Vår känsla är att försöken att lura medierna bara ökar.

Yes Men-aktivisterna är nöjda med genomslaget för sin falska nyhet och känner inget ansvar för journalisterna eller tittare och läsare de ljög för.

–  Vi vill utmana folk, men det är klart att alla inte vill bli utmanade att tänka kritiskt, säger Pelle Sunvisson. Det kommer mer från Yes Men Sverige.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet