Perihan Abou-Zeid.

Hon ger unga en medieröst i arabvärlden

Uppdaterad
Publicerad

Hon har prisbelönats som arabvärldens bästa kvinnliga it-entreprenör. I dag besökte Perihan Abou-Zeid Sverige för att berätta om sin passion för crowdsourcing – att samla en kritisk massa med invånare med samma intressen – som lett till en explosion för nya unga röster i arabvärlden.

Den 29-åriga entreprenören Perihan Abou-Zeid var en av huvudtalarna på Webbdagarna i Stockholm i dag, hon belönades nyligen som “Best Female Entrepreneur in the Arab region” av MIT Enterprise Forum. Hon driver flera digitala startups samtidigt som hon slutför sin MBA på MIT. Det var den arabiska våren och revolutionen i Egypten våren 2011 som gav henne möjlighet att visa vilket kraftfullt medieverktyg användargenererat, så kallat crowdsourcat, material, kan vara.

Qabila – en viral succé

2012 var Perihan Abou-Zeid en av nyckelpersonerna bakom tv-produktionsnätverket Qabila, och en kanal på Youtube, gjort för tittarna, men också av tittarna, som startade som ett kompisprojekt. Nu finns Qabila i nio länder i arabregionen. Unga talanger kommer nu med sin egna idéer till Qabila som utrustar dem med teknik och finansiering. Qabila har blivit ett hem för ung arabisk talang:

Medier

– Revolutionen kunde inte bli en bättre inspiration för den visade det stora intellektuella behovet hos unga araber. De var bombarderade av en massa politiska termer som de inte begrep, så vi fyllde den luckan genom att skapa animerade politiska serier. Det började ju med att en kritisk massa såg våra videor, sedan spred det sig själv som en löpeld, och sen började tv-bolag höra av sig och ville visa våra filmer. Nu kommer de unga till oss och gör film.

Vad är hemligheten bakom er framgång?

– Vi skapar och berättar historier med samma språk som vår publik använder, en rolig sarkastisk ton som du hör på gatorna i Egypten. Vi talar inte om vad skillnaden mellan parlamentet, presidentregimen eller staten är genom att luta oss mot böcker i statskunskap.

Spelar Qabila-tv en politisk roll i Egypten idag?

– I så fall att vi utrustar unga med kunskap. Vi vill att folk ska förstå – Allting! Så att de kan bli medvetna invånare som gör aktiva val och fattar bra beslut.

Oscarsnominerad crowdfunding

Perihan Abou-Zeid berättar också om ett liknande projekt – The Square – som började med en kvinna som ville göra en dokumentärfilm om Tahrirtorget i Kairo under revolutionen. Hon startade en crowdfunding på Kickstarter, alltså bad framtida tittare om pengar.

– Filmen blev av, uppmärksammades av Netflix som senare köpte rättigheterna till ”The square”, och sen blev filmen Oscarsnominerad!

Jagar unga filmtalanger

På samma sätt jobbar nu Perihan Abou-Zeid med sin fjärde startup, filmcollective.ly, berättar hon: 

– Jag och mina kollegor på MIT försöker nu skapa ett socialt nätverk för filmmakare så de kan hitta varandra och publiken, samtidigt som vi skapar en ny distributionsform. Publiken tror vi framförallt är unga från olika länder men som är utspridda över hela världen. Vi hoppas skapa fler exempel liknande ”The Square” där publiken är fullständigt internationell men alla samlas kring ett och samma intresse.

Youtube-succé i Saudiarabien

Perihan Abou-Zeid berättar om en viral succé, som hon inte själv tagit fram, men är väldigt förtjust i. Noon Al Niswa heter showen där en vanlig saudisk kvinna började göra tv-program på Youtube:

– Det är ett program för kvinnor, skapad av en saudisk kvinna som pratar om olika saker som berör vanliga saudiska kvinnors liv, på ett väldigt engagerande och sarkastiskt sätt.

Hur togs det först emot i Saudiarabien?

– Folk var väldigt skeptiska och negativa till hela idén. Man är inte van vid att kvinnor tar plats på en “scen” på det viset, men sen var det också många som slogs för henne och hennes program, och nu är det ungefär i genomsnitt 600.000 tittare på varje video, en stor succé!

Hur viktiga är alternativa medier i länder som Egypten eller Saudi med oftast väldigt hårt statskontrollerade medier?

– Det är det som är det fantastiska med sajter som Youtube att det inte finns någon censur eller regeringskontroll innan du skickar ut det.

Så regeringen censurerar inte nätet då, i exempelvis Saudi?

– Jo, det finns flera exempel på att man har gjort det, men oftast så blir en häftig video viral så snabbt att regimen inte har en chans att stoppa den, säger Perihan Abou-Zeid med ett brett leende.

Perihan Abou-Zeid

  • 29 år gammal född i Kairo, bor i Boston
  • har gjort tre startups och jobbar nu med det fjärde Filmcollective.ly
  • gör sin MBA på MIT Sloan School of Management
  • belönades som “Best Female Entrepreneur in the Arab region” av MIT Enterprise Forum (Qabila-tv tävlade i en tävling med 4000 anmälda bidrag och blev tvåa, Perihan Abou-Zeid utsågs samtidigt till bästa kvinnliga entreprenör)
  • har jobbat för Egyptens ledande internetleverantör, och på Googles kontor i Dublin, Irland

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet