Hon vågar bli coachad

Uppdaterad
Publicerad

Av tradition är läraren ensam i klassrummet och att släppa en annan lärare är inte självklart för alla. Men en som vågat är Åsa Cederwall.

I över tjugo år har Åsa Cederwall arbetat som lärare. I dag undervisar hon elever på mellanstadiet på Söderholmsskolan i Stockholm. För henne var det självklart att öppna dörren till klassrummet för en lärarcoach.

-Jag hoppas att jag ska bli bättre på det som jag kände att jag inte kunde så bra eller är osäker på ibland. Det kan vara svårt med de elever som inte vill eller inte kan. Jag hinner inte hjälpa dem ordentligt, säger hon.

Förra året saknade nästan var femte elev som slutade nian på Söderholmsskolan behörighet till gymnasiet. Med hjälp av lärarcoacher hoppas Åsa Cederwall att resultaten förbättras.

-Blir jag bättre hoppas jag att dom blir bättre. Om jag lär ut på ett mer intressant sätt eller mer olika sätt så att det tillgodogör alla slags inlärningsstilar så tror jag nog att det blir bättre, säger hon.

Men du har jobbat med det här i över tjugo år – kan inte du det?

-Ja, kanske det, skrattar hon. Men jag tror aldrig att man är fullärd.

Att bli coachad har hon upplevt som positivt.

-Det är det att det finns någon annan i klassrummet, en annan pedagog som ser allting från andra hållet, och som jag sedan kan få feedback ifrån. Jag har inte känt mig bedömd. Vi har mest diskuterat efter lektionerna vad som gick bra, vad som gick mindre bra, vad man kan prova att göra istället.

Stora förhoppningar på skolan

Ann-Marie Taylor är rektor på Söderholmsskolan. Hon har stora förhoppningar på projektet och har märkt av ett ökat intresse bland sina lärare för att bli coachad.

-Jag märker redan effekterna av det, att lärarna är mer medvetna hur de gör, och ser att de har gjort framsteg med vissa elever. Drömmen är ju att varje skola har sina egna coacher och går runt till varandra och lär av varandra, säger hon.

Ulrika Zaccheus

ulrika.zaccheus@svt.se

Fakta: Skicklig lärare viktigast för kunskapsutvecklingen

Det som har störst betydelse för elevernas framgång är en skicklig lärare ? alltså vad läraren gör. Det visar bland annat den internationellt uppmärksammade studien Visibel learning, av den nya zeeländska professorn John Hattie.

Enligt studien så lär sig eleverna mer om läraren har ett bra samspel med dem, har höga förväntningar, tydliga mål, är engagerade och gör processerna för lärandet synliga. Även feedback är viktigt, och att undervisningen inte är den enskilda lärarens ensak ? lärare bör samarbeta och lära sig av varandra. En förutsättning är också arbetsro.

Mindre betydelse i förhållande till vad läraren gör, har skolstrukturella faktorer som till exempel klasstorlek, men också djupare ämneskunskaper.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.