SVT kunde tidigare i dag avslöja att tågföraren på ett X2000-tåg larmat om problem med järnvägen vid Huddinge utanför Stockholm – bara en timme innan ett godståg spårade ur på samma ställe. Trots varningarna lät Trafikverket tågen rulla på som vanligt.
Fackförbundet Seko:s förbundsordförande Janne Rudén kräver nu att Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm får ”andra arbetsuppgifter” och att regeringen överväger att avskeda honom.
Uttalandet överraskar generaldirektören, och kravet från Seko är inget han kommer att ta hänsyn till.
– Jag har inga planer på att avgå. Det är regeringen som utser mig och jag känner att jag har ett fullt stöd från deras sida, säger Gunnar Malm till SVT Nyheter.
Vill inte spekulera i vad som hände
Generaldirektören ser allvarligt på olyckan. Men han vill inte svara på vad som kan ha gått fel när godståget körde på sträckan trots varningarna, utan hänvisar till en pågående utredning.
– Den får visa vad det är som har brustit i kedjan. Det vill jag absolut inte spekulera i.
60 urspårningar har skett sedan 2008. Det beror på slitna anläggningar och ett stort underhållsbehov, säger Gunnar Malm. Det kommer att ta 7-10 år att åtgärda problemen som finns, men nu tillsätter generaldirektören omedelbart en särskild utredning för att ta reda på om det finns säkerhetsbrister som ännu inte är åtgärdade – något han menar skulle vara ”helt oacceptabelt”.
När det gäller hans eget ansvar svarar Gunnar Malm att det är att se till att Trafikverket fungerar när det gäller att rutiner och liknande saker är på plats.
Har det brustit här?
– Det vet vi ju inte än.
”Järnvägen är säker”
Enligt Seko:s förbundsordförande pekar dagens avslöjande på att ett ”enormt systemfel” inom den svenska järnvägen och stora kommunikationsbrister inom Trafikverket. Men Gunnar Malm säger att människor kan känna sig trygga när de sätter sig på tåget.
– Järnvägen är säker. Jag kommer nu att vidta alla åtgärder för att det inte bara ska vara att jag säger att den är säker, det ska upplevas. Vi äventyrar aldrig säkerheten.
Kan man säga att järnvägen är säker när det sker sådana här saker?
– Ja, det kan man göra. Om vi tittar ur ett internationellt och europeiskt perspektiv så ligger den svenska järnvägen bland de bästa i Europa när det gäller säkerheten. Men vi ska alltid vara ödmjuka när det gäller den här typen av frågor.
Vad som kunde ha hänt om det varit ett persontåg som spårade ur den där sena kvällen i början av januari vill Gunnar Malm inte spekulera i.
– Nu kan vi bara konstatera att det var ett godståg och att det inte skedde några personskador, det ska vi väl i det här fallet vara nöjda med.