Lufthansaplan på flygplatsen i Frankfurt. Foto: Scanpix

Lufthansa struntar i två av tre fällningar

Uppdaterad
Publicerad

Anrika flygbolaget Lufthansa struntar i nästan två tredjedelar av alla fällningar i allmänna reklamationsnämnden, ARN. Det visar siffror som SVT Nyheter tagit del av.

Samtidigt följer många andra stora flygbolag samtliga rekommendationer från myndigheten om att kompensera passagerare som drabbats av till exempel försenade eller inställda flyg.

När Eklahifa Abdullah skulle flyga till Sudan med familjen ställde Lufthansa in planet i Frankfurt på grund av ”oförutsedda tekniska problem”. Efter lång väntan på flygplatsen fick familjen ta in på hotell och blev försenade i två dagar.

SVT granskar Lufthansa

– Det gjorde att vi inte hann till en bröllopsfest i Sudans huvudstad Khartoum. Eftersom jag som läkare hade bokat in tider med patienter i Khartoum förlorade jag inkomster också. Familjen var väldigt besviken över att missa bröllopet, säger Eklahifa Abdullah till SVT Nyheter.

– Lufthansa är ett välkänt flygbolag, det här är faktiskt dåligt, säger han.

Vägrar betala 30.000 kronor till familjen

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar Lufthansa att betala 3.600 euro, runt 30.000 svenska kronor, till familjen för förseningen enligt EU:s regler.

Nämnden gör bedömningen att familjen har rätt till det efter att ha tolkat paragraferna i EG-förordningen 261 som reglerar kompensation till flygpassagerare. Men Lufthansa vägrar betala ut någon ersättning eftersom flygjätten anser att förseningen berodde på extraordinära omständigheter.

Det här är långt ifrån första eller enda gången Lufthansa vägrar att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut när konsumenter vinner tvister. Förra året struntade Lufthansa i 63 procent av ARN:s rekommendationer att kompensera passagerare, enligt siffror från ARN.

Gick på tvärs med andra flygbolag

Därmed gjorde Lufthansa helt tvärtemot flygbolag som SAS, KLM, Norwegian och Air France som följde samtliga beslut från myndigheten om att kompensera passagerare.

– Vi har följt en del rekommendationer från ARN och en del har vi inte följt. När vi inte följt rekommendationerna har vi ansett att händelsen inte faller inom ramen för EU-regelverket om att passagerarna ska kompenseras. Vi har ansett att rekommendationen inte följer EG-förordningen 261 och att det faller utanför Lufthansas ansvar, säger Aage Duenhaupt, presschef och talesperson för Lufthansa i Europa.

SVT Nyheters granskning av konsumenttidningen Råd & Röns så kallade ”Svarta listor” i vintras avslöjade att Lufthansa ignorerade 31 procent av alla fällningar i ARN mellan 2005 och 2010.

I topp av anmälda flygbolag

Under perioden låg Lufthansa därmed tvåa på listan över de mest anmälda stora flygbolag som struntade i högst andel fällningar. Toppade gjorde lågprisbolaget Ryanair som under perioden ignorerade 58 procent av alla fällningar.  Nu, sett till året 2011, ligger Lufthansa på samma nivå som Ryanair som också struntade i nära två tredjedelar av ARN:s alla rekommendationer att kompensera kunden.

Hur förklarar du att Lufthansa inte följer ARN:s beslut i Sverige i så många fall, när KLM, Air France, SAS och Norwegian följer samtliga rekommendationer att kompensera kunden?

– Jag kan inte kommentera hur andra flygbolag gör. Framöver kommer vi dock titta närmare på ARN:s rekommendationer och se över om vi snabbare och lättare kan följa besluten. Men det viktiga är att EU-regelverket följs och vi anser att vi alltid följer det, säger Aage Duenhaupt.

Hur kommer det sig att KLM, SAS, Air France och Norwegian, till skillnad mot er, uppenbarligen litar på myndigheten ARN:s förmåga att rätt tolka EU-reglerna om ersättning till passagerare?

– Vi anser att vi följer EU:s regelverk och till hundra procent kompenserar passagerarna när de har rätt enligt EU:s lagstiftning på området, säger Aage Duenhaupt.

Vill inte ta risken att stämma bolaget

Eklahifa Abdullah vill inte ta den ekonomiska risken att dra Lufthansa inför domstol. Eftersom svenska ARN:s rekommendationer, till skillnad mot i Norge, inte alls har någon juridisk bindning har han gett upp hoppet om att få sina pengar.

Vinner konsumenter tvister i norska motsvarigheten till ARN måste näringsidkaren gå till rätten för att juridiskt slippa följa konsumenttvistnämndens avgörande.

Vad säger du om ett sånt system?

– Det vore faktiskt bra, säger Eklahifa Abdulla tilL SVT Nyheter.

Kommer du att flyga med Lufthansa i framtiden efter det här?

– Flera av mina kompisar vill nu inte flyga med Lufthansa längre. Själv har vi bytt till flygbolaget KLM och redan rest två gånger med dem till Sudan på grund av besvikelsen över Lufthansas agerande efter den försenade resan, säger Eklahifa Abdullah.

Läs också: SVT:s stora granskning av Ryanair

Vet du mer? Har du egna erfarenheter? Hör av dig direkt till reportern eller till svtnyheter@svt.se!

Fakta: ARN-fällningarna

Statistiken bygger på ARN:s egen uppföljning av hur näringsidkaren efterlever ARN:s rekommendationer några månader efter nämndens avgörande.

Först tar ARN kontakt med konsumenten, säger han eller hon att näringsidkaren inte följt rekommendationen att kompensera kunden, vänder sig ARN till företaget. De näringsidkare som då svarar att de inte följt beslutet eller tänker följa det, eller inte svarar alls hamnar i statistiken över de som ignorerar ARN:s rekommendationer.

Sveriges Konsumenters tidning Råd & Rön gör motsvarande koll något senare. De näringsidkare som inte följt ARN:s rekommendation att kompensera konsumenten, hamnar då på konsumenttidningens så kallade ”Svarta Lista”.

Uppföljningstatistik för 2011 för några av de stora flygbolag som vanligen anmäls mest till ARN i Sverige:

Flygbolag/Fällningar/Ignorerade:

Ryanair: 63/41 (65 procent)

Lufthansa: 57/36 (63 procent)

SAS: 29/0 (0 procent)

KLM: 41/0 (0 prcent)

Norwegian: 25/0 (0 procent)

Air France: 7/0 (0 procent)

Källa: Allmänna reklamationsnämnden, ARN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Lufthansa

Mer i ämnet