Informationen kring det saknade indonesiska flygplanet QZ8501 är fortfarande mycket knapphändig. Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert, misstänker att planet fått problem med ett åskoväder och brutits sönder i luften.
– Man har indikationer på att det var kraftig åska i området och piloten hade begärt ändrad färdrutt. Då kan man misstänka att de var störda av vädret och fattade ett beslut att försöka gå runt området, vilket man normalt gör, säger han.
Ingen nödsignal sändes ut
Om piloten hade fått ett problem som uppmärksammats och försatt planet i ett nödläge hade man normalt en nödsignal, enligt Hans Kjäll. Men ingen nödsignal har sänts ut från det försvunna planet.
– I det här läget, när planet bara försvinner, tyder det på att flygplanet kan ha brutits sönder i luften på grund av att man har flugit in i en kraftig åskcell. Det har hänt tidigare i flyghistorien, även om det inte är så vanligt eftersom det nu finns väderradar i alla plan, säger han.
Små chanser att någon överlevt
Om planet har brutits sönder är chanserna att hitta några överlevande mycket liten. Det kan också vara svårt att hitta vrakresterna efter planet.
– Det är ganska stora vattenytor det handlar om här, mellan Indonesien och Singapore Har planet gått sönder över havet kommer lådorna att sjunka och då har man en svår efterforskningsuppgift framför sig, säger Hans Kjäll.
Tror ändå på svar
Hans Kjäll tror ändå att vi kommer att få svar på vad som har hänt med flygplanet, inom de närmaste veckorna.
– Om man söker i tid, innan undervattenssändarna har slocknat, kan man hitta de svarta lådorna relativt snabbt. Men det betyder också att man måste ha avancerad sökutrustning på plats och det tar ju också tid. Ungefär tre veckor har man på sig innan sändarna slocknar.