”Sämsta förpackningen” utsedd på nätet

Uppdaterad
Publicerad

En klar majoritet av oss svenskar tycker att svåröppnade förpackningar är ett problem, visar en undersökning. Nu har en tävling på nätet utsett sämsta förpackningen.

Det är numera vanligt att varor är förpackade i hårdplast med svetsade kanter som ofta gör dem mycket svåra att få upp. Kanske måste du ta till både sax och kniv för att öppna förpackningen med risk att skada både dig själv och varan inuti.

Nio av tio svenskar uppgav i en undersökning av Grafiska Företagens Förbund att de skadat sig när de öppnat förpackningar. Två av tre tycker att förpackningarna är irriterande svåra.

Startade tävling

Fredrik Lundgren arbetar på en innovationsbyrå i Stockholm. När han en dag skulle köpa en sax visade det sig att, för att komma in i förpackningen, krävdes det en – sax.

Fredrik ville skapa debatt och startade en tävling på nätet där folk fick skicka in sina bidrag om sämsta förpackningen.

Bidragen till tävlingen ”Såjävlapackat” strömmade in. Totalt kom 87 bidrag in i form av bilder eller videor. 10 av bidragen fick nära 12 000 röster tillsammans och till slut korades vinnaren – en brandfilt.

– En bra produkt i en dålig förpackning. Börjar det brinna hinner man aldrig få upp förpackningen för att få fram filten, säger Fredrik Lundgren.

Vinsten som Fredrik erbjuder vinnaren är att ta fram en mycket bättre förpackning till brandfilten.

Erik Hjelmström, vd på företaget Nexa som är importör av brandfilten, säger till Rapport att han gärna tar emot vinsten i tävlingen, men säger samtidigt att kunden bör ta ut filten ur förpackningen direkt när man köpt den så att den är klar att använda om det börjar brinna.

”Protestera!”

Förpackningar ska förstås skydda varan, men också vara lätta att frakta, enkla att förvara i butiken och försvåra snatterier.

– Svåröppnade förpackningar i hårdplast är ett problem för alla. Egentligen måste konsumenten protestera och säga; 'den här typen av förpackning vill vi inte ha', säger Meta Troell, omvärldsanalytiker vid Svensk Handel.

Hjälp i butiken

Många av butikskedjan Clas Ohlsons varor har just den svåröppnade typen av förpackningar.

– Vi är medvetna om problemet och försöker fasa ut den men det kommer att ta ganska lång tid. Men kunden kan få hjälp i butiken med att få upp förpackningen. Och vill man byta varan så tar vi emot den ändå, om kvittot finns kvar, säger John Womack informationschef på Clas Ohlson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.