Foto: Scanpix

”Spelar ingen roll om SAS försvinner”

Uppdaterad
Publicerad

SAS har i praktiken inte längre något särskilt samhällsansvar. En expert SVT pratat med menar att det inte skulle bli någon skillnad om bolaget försvann. Men andra varnar för en rövarmarknad om de offentligt finansierade aktörerna försvinner.

–Det spelar nästan ingen roll om SAS försvinner, säger Richard Björnelid, ekonomijournalist och flygexpert.

Förut hade SAS ett särskilt ansvar, som att trafikera olönsamma linjer i Norrlands inland. Så är det inte längre.

SAS

–Möjligtvis finns det någon kvarleva av samhällsansvar, men i princip drivs bolaget helt av kommersiella villkor. Den dagen SAS är borta så kommer luckorna fyllas av nya aktörer, säger han.

Irrationellt och kostsamt

Om de inte fyller ett särskilt samhällsbehov, varför ska då skattebetalarna finansiera verksamheten? Handlar det bara om en irrationell nationalism som får oss att vilja hålla liv i företag som SAS och Saab?

–Det finns definitivt en irrationell sida som är kostsam, säger Peter Norberg, doktor i etik och ekonomi på handelshögskolan i Stockholm.

Att med statliga medel hålla uppe olönsamma företag är inget nytt fenomen. Svenska staten har tidigare försökt rädda till exempel stålverk och varvsindustrier som senare ändå gått omkull.

–Man har på kort sikt räddat folks anställningar, men till ett väldigt högt pris och det är inte säkert att det har varit bättre för de här människorna att hållas kvar i en slags skyddad verkstad, säger Peter Norberg.

”Politikerna hycklar”

Många europeiska länder har flygbolag som gått knackigt men som hållits vid liv för sitt symbolvärde. Detsamma gäller bilindustrin. Det rör sig om nationella prestigeverksamheter där påtryckningarna på politikerna är starka.

–Den politiska retoriken är präglad av ett visst hyckleri. Politikerna kan säga att ”det är klart att vi ska ha den eller den industrin i Sverige” fast de är mycket väl medvetna om att det inte håller i längden, säger Peter Norberg.

Vad får stoltheten kosta?

Men det finns också värden som är svårmätta med ekonomiska mått. Värdet i att hålla liv i glesbygdsområden, värdet i att arbetare känner en stolthet över företaget de arbetar för, värdet för Sverige som varumärke att ha vissa företag kvar.

–Det är inte ekonomistiskt riktigt att hålla de här företagen vid liv, men inte helt irrationellt heller, säger Peter Norberg.

”Ryanair är ett rövarbolag”

Han pekar på att företag som fortfarande har en image av att vara statliga, även om de i praktiken verkar som vilket företag som helst, tenderar att ta större ansvar. För exempelvis de anställda och miljön.

–Det är ju inte roligt om det bara blir Ryanair-liknande verksamheter för de är ju inte helt sympatiska. Ryanair är ett rövarbolag. De kommer med på svarta listor hela tiden, säger Peter Norberg.

Enligt Peter Norberg skulle en marknad helt utan statligt finansierade bolag kräva hårdare regleringar. Men han tror det blir svårt.

–Jag har svårt att se att man skulle börja ta i med hårdhandskarna. Det är svårt att reglera transnationella bolag. Men det behövs. Det blir en kallare marknad om de offentligt finansierade aktörerna försvinner, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SAS

Mer i ämnet