Karolinska Institutet har redan gett två MOOC-kurser under hösten. Foto: TT

Svenska lärosäten hakar på trend med gratis kurser på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Musik-, film- och tidningsbranscherna har redan känt av den digitala revolutionen. Nu är det utbildningens tur. Sedan några år tillbaka erbjuder toppuniversitet, främst från USA, gratis kurser på nätet. Nu följer svenska lärosäten efter.

Sedan några år tillbaka kan vem som helst av oss till exempel läsa en kurs i datavetenskap på MIT eller en kurs i statistik på Harvard. Kurserna kallas för MOOC – massive open online course – och är just öppna och gratis för alla.

Nu hakar svenska lärosäten på trenden. Till våren erbjuder bland annat Lunds Universitet och Chalmers sina första MOOC:s, och Karolinska Institutet har redan under hösten gett två kurser – ”Explore statistics with R” och ”Behavioral Medicine: A Key to Better Health”, som tillsammans har haft 55.000 personer registrerade, från nästan hela världen.

Marknadsför Sverige

För Karolinska Institutet har det varit självklart att ta fram egna MOOC:s.

– Vi behöver föra ut vår kunskap även utanför universitetet. Vi lär oss mycket och plockar hem ny kunskap om hur vi gör bättre utbildningar, och det sista är att marknadsföra Karolinska Institutet och även marknadsföra Sverige som en utbildningsnation, säger Jan-Olov Höög, dekanus för utbildning på Karolinska Institutet.

Utvecklingen går fort, och det startas fler och fler MOOC:s. Det gör att konkurrensen om studenterna hårdnar. Det ser Jan-Olov Höög som en drivkraft.

– Vi ska ut och konkurrera även globalt. Så gör vi inom forskningen och nästa steg är att vi måste konkurrera även utbildningsmässigt globalt och därför är det viktigt för Sverige att vi är med här, säger han.

Universitet kan få en ny roll

Utvecklingen av MOOC:s kan också påverka de traditionella lärosätena. Per Ödling är professor i telekom vid Lunds tekniska högskola.

– Det blir en strukturomvandling som i många andra branscher, som musik eller film, säger han.

Ödling tror att det om några år kommer att finnas en handfull lärosäten som är riktigt stora och producerar det bästa materialet. Sedan finns det lokala enheter, som examinerar det studenten lärt sig på andras material.

– Om de läser det för mig i min sal eller på nätet från Stanford eller MIT, kommer jag i framtiden inte att bry mig. Jag kommer bara att kontrollera kunskapsnivån. Examinationen kanske vi har kvar, men innehållet måste vi acceptera kommer från annat håll, säger han.

Få slutför en MOOC

Samtidigt ifrågasätts värdet av att läsa en MOOC. De ger inga högskolepoäng och de flesta som registrerar sig slutför inte kurserna. Kurserna på Karolinska Institutet har ungefär 3.500 personer slutfört helt.

Att få går klart tror Jan-Olov Höög beror på att en del överskattar sin egen förmåga och tidsåtgången, men också att målet är ett annat än vid vanliga studier.

– Det är kunskapen man är ute efter, inte betyget.

Framtiden tycker han är svår att sia om.

Det här är början på något som vi inte riktigt vet vart det slutar, säger han.

Fakta om MOOC:s

En MOOC är öppen för alla och särskilt skapad för nätet. En kurs består oftast av kortare videoföreläsningar som följs av övningar, prov och inlämningsuppgifter. Många kurser samlas under särskilda aktörer, två av dem är Coursera och EdX.

Utvecklingen av MOOCs började 2011 då Stanford University i USA erbjöd en gratis kurs i artificiell intelligens. 160.000 personer registrerade sig.

Länkar till svenska några MOOC:s:

Läs mer om utvecklingen av MOOCs i Europa

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.