– Jag tycker det är viktigt att det är över 30 procent. Det kan ge en ketchupeffekt och göra att det blir en normal fråga i företagen, säger Eva Halvarsson, vd för Andra AP-fonden, till DN.
Ökar i ledningarna
För ledningarna ökar också andelen kvinnor men från en lägre nivå, från 19,5 procent i fjol till 20,9 procent i år.
– Vi ser att det stadigt gnetar sig uppåt och att det är positiv utveckling. Men det är fortfarande en bra bit kvar, säger Halvarsson.
Med den nuvarande ökningstakten kommer det att ta 37 år innan det är lika många kvinnor som män i ledningen, enligt Andra AP-fonden.
Könsfördelningen varierar
Könsfördelningen varierar mellan olika branscher. Råvaror och medier hamnar i botten och finans i topp när det gäller styrelseposter. Finans är också i topp när det gäller ledningen. I botten ligger tjänster och industri.
Andra AP-fondens kvinnoindex bygger på 286 företag som är noterade på Stockholmsbörsen.