I USA kör man som elbilsägare gratis på avgiftsbelagda motorvägar, men inköpsriset för landets mest populära elbilsmärke Tesla är desto högre. Foto: TT

Amerikansk elbil – en dyr framgångshistoria

Uppdaterad
Publicerad

I Sverige rullar 10.000 elbilar på vägarna. I Norge har man däremot tack vare generösa subventioner och en ny generation bilar lyckats femdubbla den siffran. Och den mest populära elbilen i både Norge och USA tillverkas i Silicon Valley.

Elbilen har länge haft svårt att bli populär. Bilen är dyr och man hinner inte köra långt innan det åter är dags att ladda batteriet.

Men på grund av miljöskäl försöker man på många platser i världen att förenkla tillvaron för elbilsägarna. I Norge gynnas elbilsförare bland annat genom att de tillåts köra i bussfil, slipper betala parkeringsavgift och vägtullar och får halverad förmånsbeskattning om bilen till exempel körs som tjänstebil.

I USA kör man som elbilsägare gratis på avgiftsbelagda motorvägar, vilket gör att bilen nästan inte kostar något i drift, men inköpspriset för landets mest populära elbilsmärke Tesla är desto högre.

”Köparna teknikintresserade”

Teslas bilfabrik är stor som 70 fotbollsplaner, och när SVT Nyheter besöker fabriken forslas vi runt anläggningen i ett slags leksakståg. Här tillverkas 1.000 elbilar i veckan. Dock finns det inga återförsäljare – bilen tillverkas när en kund lagt en beställning och skeppas därefter var som helst i världen.

Enorma röda robotar lyfter och vänder silvriga karosser, och en Tesla konstrueras på löpande band där det stora batteriet är fäst under bilen. Därför tjänar också både motorhuv och baklucka som  bagageutrymme.

En Tesla tar 30 minuter att ladda vid speciella laddstolpar och därefter kan man köra 50 mil. I dag är det USA:s mest sålda elbil, men det är inte först och främst den miljövänliga aspekten som lockar köparna, berättar bilanalytiker Lisa Jerram på Navigant Research.

– De som köper bilen är de som är snabba att ta till sig ny teknik, de är högutbildade, teknikintresserade och gillar bilens attraktiva köregenskaper. Och just det, det är ju en miljövänlig bil. Men det är inte huvudskälet till att folk köper bilen.

Olika villkor

Att elbilen har en positiv miljöaspekt är något många kan skriva under på, men trots det varierar villkoren för elbilsägarna kraftigt runt om i världen.

I Norge har de statliga subventionerna lett till att landet nu är världens mest elbilstäta land per capita med 50.000 elbilar på vägarna, vilket kan jämföras med det betydligt folkrikare Sverige, där det bara finns 10.000 elbilar på vägarna.

I Sverige är elbilar visserligen också befriade från fordonsskatt de fem första åren och förmånsbeskattningen är reducerad med 40 procent. Köparen får också en så kallad supermiljöbilspremie, vilket innebär att ägaren får tillbaka 40.000 kronor av nypriset, men den summan kan inte jämföras med den norska påslagsbefrielsen.

Tar batteriproduktion till USA

I USA kostar det inte mycket att som ebilsägare hålla bilen i drift, då man kör gratis på motorvägarna i landet . Elbilens svaghet är däremot de dyra batterierna, batterier som dessutom innehåller metaller som finns i begränsad mängd – något Teslas pressekreterare Jamee Hawn inte verkar vara medveten om vid SVT:s besök.

– Vad? Det vet jag inte, det får jag kolla.

Tesla investerar nu 35 miljarder kronor i sin ”Gigafactory” i Nevadaöknen och genom att ta hem batteriproduktionen från Japan till USA hoppas man kunna tillverka större volymer för att få ner batteripriset. 

Och det är först nästa generation elbilar som kan komma att bli ett alternativ även för normalinkomsttagare. De elbilar som Tesla och flera andra biltillverkare som exempelvis Chevrolet planerar att rulla ut 2017 kommer att ha en räckvidd på 30 mil och kosta kring 300.000 kronor.

”Acceptans krävs”

Men för att elbilen ska kunna få ett genombrott i USA krävs det fortfarande insatser såväl från statligt håll som från tillverkarna själva, enligt bilanalytikern Lisa Jerram.

– För att elbilen ska få sitt stora genombrott krävs att regeringar skapar subventioner och att biltillverkare är motiverade. Vi börjar komma dithän, utsläppskraven på nya bilar är i dag mycket stränga och skärps efterhand. Därför finns det i dag en allmän acceptans för att elektrifiering av fordonsflottan är vägen framåt och att bensindrivna bilar på sikt är på väg ut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.