Flygkraschen – detta har hänt

Uppdaterad
Publicerad

Ett plan med 150 passagerare ombord störtade under tisdagen i de franska Alperna. Alla ombord har omkommit. Orsaken till kraschen är ännu okänd.

Lördag 28 mars

  • Källor i utredningen berättar att Andreas Lubitz hade sökt vård för synproblem. Problemen hade kunnat äventyra hans fortsatta karriär som pilot.
Flygkraschen i Frankrike

Fredag, 27 mars

  • Tyska åklagare meddelar att andrepiloten behandlades för sjukdom men dolt detta för sin arbetsgivare. Han ska ha varit sjukskriven den dag då kraschen ägde rum. Det har inte meddelats om det handlar om fysisk eller psykisk sjukdom.
  • Den europeiska luftfartsmyndigheten EASA inför nya rekommendationer om att två personer alltid bör finnas i cockpit. Regeln ska gälla alla europeiska flygbolag.

Torsdag, 26 mars

  • Den franske åklagare som utreder olyckan meddelar att informationen från den svarta lådan tyder på att planets andrepilot medvetet vållade kraschen, efter att ha stängt ute kaptenen från cockpit. Orsaken till handlandet är inte känd, men myndigheterna utesluter att det är fråga om ett terrordåd.
  • Tysk polis genomför husrannsakan i andrepilotens hem.
  • Till följd av händelsen meddelar flera flygbolag att de ändrar sina rutiner, så att två personer alltid skall finnas i cockpit.
  • Hundratals sörjande reser från Tyskland och Spanien till Frankrike för att besöka olycksområdet.

Onsdag, 25 mars

  • Franska haverikommissionen undersöker den svarta lådan som hittades under tisdagen. Enligt Frankrikes inrikesminister Bernard Cazeneuve är lådan är ”skadad men användbar”.
  • Haveriutredarna bekräftar att man lyckats få fram ljud och röster från den svarta lådan som innehåller pilotkonversationen. Analysen av ljudfilen kan dock ta flera dagar, eventuellt veckor.
  • Frankrikes president Francois Hollande, Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Spaniens premiärminister Mariano Rajoy besöker olycksplatsen.

Tisdag, 24 mars

  • Ett passagerarplan från det tyska lågprisbolaget Germanwings lyfte från Barcelona i Spanien klockan 10.01, på tisdagen, med destination mot Düsseldorf i Tyskland.
  • Ombord fanns 150 personer, varav 144 passagerare.
  • En kort stund efter starten, klockan 10.41, bröts kontakten med flygledningen och planet försvann från radarn.
  • Inom loppet av åtta minuter föll flyget från sin marschhöjd på omkring 11.000 meter till runt 2.000 meter. Planet ska inte ha skicka ut någon nödsignal.
  • Klockan 10.47 förklarar den franska luftfartsmyndigheten en nödsituation.
  • Vrakdelar från planet hittades i närheten av samhället Barcelonette i de sydliga franska Alperna. Planet hade kraschat på 2.000 meters höjd i ett svårtillgängligt, snötäckt område.
  • När räddningsmanskap under eftermiddagen nådde olycksplatsen kunde man konstatera att alla ombord hade omkommit.
  • 72 tyskar, däribland en gymnasieklass med 16 elever, och 51 spanjorer uppges ha dött i olyckan. Medborgare från Danmark, Colombia, Iran, Venezuela, Israel, Australien, Japan, USA, Storbritannien och Nederländerna hör också till de som dog i kraschen.
  • Under kvällen hittades den första av planets två så kallade svarta lådor som registrerar flygplanets färddata och kommunikation. Den förs sedan till Paris för att undersökas.
  • Vid 22-tiden på kvällen avbryts sökandet.

Planet

  • Flygtypen, Airbus 320, är ett av världens vanligaste plan och har tillverkats i över 6.000 exemplar.
  • Det är mycket vanligt för kort- och medeldistanser och är speciellt populärt bland lågprisbolagen.
  • Det aktuella planet var 24 år gammalt. Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll har planets ålder inte haft någon inverkan på olyckan. ”Så länge flygplanet är luftvärdigt är den tekniska säkerheten konstant. Efter flygplanets nominella livslängd skrotas det., säger han.”
  • Även om det skett ett antal spektakulära olyckor med flygplanstypen anses Airbus A–320 familj vara bland de säkraste passagerarplanen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Frankrike

Mer i ämnet