Bergrummen är stora nog att rymma ett tåg. I förgrunden SVT:s Per Anders Engler. Foto: Marco Nilson

Nazisternas gömda tåg skapar guldfeber

Uppdaterad
Publicerad

Historien om att ett tåg lastat med stulet guld som gömdes av nazisterna för 70 år sedan har blivit förstasidesrubriker världen över. SVT reste till sydvästra Polen för att träffa den 85-årige överlevaren som lokaliserade tåget – efter att ha sökt efter det i decennier.

Berättelsen om det gömda tåget är som hämtad ur en film. En mörk historia med nazister, hemliga underjordiska gångar, guldskatter och en enkel gammal man som hjälte.

Tadeusz Slowikowski har bott här sedan han var två år. I dag är 85-åringen smått berömd. Det var han som, med hjälp av uppgifter och kartor han fick av en tysk på 50-talet, lokaliserade platsen där tåget ska ha gömts. I augusti bekräftades hans uppgifter av två andra tågjägare, en polack och en tysk, som gjorde geomätningar på platsen. Resultatet blev startskottet på staden Walbrzychs galna höst.

– Så här års har vi aldrig fullsatt, säger servitören Marek medan han tar bort våra kaffekoppar från bordet. Men nu har vi fått neka gäster i dörren. Alla vill veta mer om guldtåget, det känns som om Walbrzych har blivit jordens medelpunkt.

Stulet guld

Medieteam från över 120 länder har fyllt hotellsängar och restaurangbord här, och turister så långt bortifrån som Japan har kommit hit. Rena guldfebern råder. Spekulationerna vill aldrig ta slut. Kanske stals guldet från judar i koncentrationslägren?

Walbrzych har annars sett sina glansdagar. Sedan gruvan lades ner här på 90-talet har man kämpat mot hög arbetslöshet och få besökare. Fram till andra världskrigets slut tillhörde staden Tyskland och hette Waldenburg. Landmärket är det mäktiga slottet Ksiaz som var nazisternas lokala högkvarter under kriget.

Tunnlarna byggdes av fångar

Under Walbrzych löper ett jättelikt nät av tunnlar, det så kallade Riese-komplexet vars konstruktion beordrades av Hitler i krigets slutskede. När SVT besöker ett parti av komplexet visas vi runt i enorma bergrum stora nog att rymma hela tåg.

Komplexet byggdes av 20.000 fångar från det närliggande koncentrationslägret Gross-Rosen. Omkring 5.000 av dem dog under slavarbetet. Tunnelsystemet hann aldrig färdigställas och upptäcktes först efter kriget. Dess syfte är fortfarande inte helt klarlagt.

Det är i en av dessa tunnlar som tåget ska finnas. Platsen som Tadeusz Slowikowski pekat ut ligger intill järnvägsspåren som fortfarande löper genom Walbrzych.

– Hemligheten finns här, säger den gamle mannen och pekar på sin karta. Men den återstår att upptäckas.

Har sökt tåget i decennier

Tadeusz drabbades själv hårt av kriget. Hans mor dog i nazisternas förintelseläger Auschwitz. Jag frågar honom vad som drev honom att under alla decennier söka efter tåget.

– Jag ville visa världen vad fascismen är kapabel till. Varken fascism eller kommunism borde finnas längre, säger han.

Staden Walbrzych är tacksam för uppmärksamheten och kanske allra mest för skatteintäkterna från turister och medieteam. Så snart resultatet av georadar-mätningarna offentliggjordes skapades en ny slags kommunlogga. ”Upptäck Walbrzych” står det framför en bild av ett gyllene tåg. En ordlek med bokstäverna AU, den kemiska beteckningen för guld, passar bra in i det polska uttalet av stadens namn.

Men seriösare bedömare av historien med det gömda tåget rynkar på näsan.

– Guldtåget är en del av en gammal legend som då och då cirkulerat i registren de senaste 50 åren, säger Andrzej Gaik som arbetar som guide på slottet Ksiaz.

Utgrävning till våren

Även historikern Zdzislaw Lazanowski, verksam vid det underjordiska systemet Osówka i Riese-komplexet, ser guldtåget som en myt. Han tror istället att lasten är vapen eller kanske dokument som rör tunnelsystemet.

Tadeusz Slowokowskis teorier har heller aldrig handlat om en guldlast. Han säger bara att han tror att det är något känsligt eller värdefullt eftersom så mycket möda lades på att gömma tåget.

– Allt jag vet är att tåget finns, vad det innehåller vet jag inte, säger han. Lasten borde lämnas tillbaka till den eller dem den tillhör.

Innan vi skiljs åt säger han att han hoppas att han lever länge nog för att få reda på sanningen. Tidigast till våren kan en utgrävning inledas av platsen han pekat ut under järnvägsspåren i Walbrzych.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.