Ombygganden har kostat omkring motsvarande 80 miljarder kronor, men det mest uppseendeväckande är att de internationella byggbolagen har slutfört jobbet på ett år i stället för de beräknade tre åren. Foto: TT

Nypremiär för livsviktiga kanaler

Publicerad

Två av världens viktigaste sjöfartsleder är på väg att öppnas efter omfattande ombyggnad. Först ut är ”Nya Suezkanalen” som invigs redan på torsdagen med pompa, ståt och 10.000 vaktande poliser.

En del menar att den ”nya” kanalen till stor del är ett pr-projekt för den hårt kritiserade egyptiska regimen med president Abd al-Fattah al-Sisi i spetsen. Under invigningen får han mingla med Frankrikes president François Hollande och andra internationella dignitärer. De ökade intäkterna från kanalen kommer också att ge ett välkommet tillskott till statskassan när intäkterna från turismen rasat de senaste åren på grund av oroligheterna i landet.

Ombyggd på rekordtid

Klart är dock att ombyggnaden av kanalen är ett byggprojekt i absolut världsklass. För en kostnad av motsvarande 80 miljarder kronor har huvudkanalen bland annat fått en ny 72 kilometer lång sidokanal som ska lätta på de trafikproppar som Suezkanalen alltid lidit av. Anmärkningsvärt nog har projektet som beräknades ta tre år att genomföra klarats av på ett år.

– Det här sänder budskapet till allmänheten och utländska investerare att regeringen kan hålla en tidtabell. Sedan Morsi (Egyptens förre president) avsattes har regimen haft politiska problem med att bli accepterad både i och utanför Egypten. Att klara av ett sådant här projekt är ett sätt för att säkra legitimiteten, säger Amr Adly på tankesmedjan Carnegie Middle East Center till AFP.

Rederierna gör vågen

Den svenska sjöfarten gör dock vågen. Suezkanalen är helt avgörande för godstransporterna till och från Europa, påpekar Pia Berglund, vd för branschorganisationen Svensk Sjöfart.

– Vi behöver en bättre infrastruktur. Transporterna blir snabbare och det är också bra för miljön om man fördjupar och breddar kanalerna. Det är enormt viktigt för sjöfartens chans att konkurrera att vi har effektiva transportflöden, säger hon till TT.

Bredare är bättre

Det sistnämnda gäller i ännu större utsträckning Panamakanalen som beräknas öppna igen i april nästa år. För en kostnad av motsvarande 45 miljarder kronor har kanalen bland annat fått nya gigantiska slussportar och när trafiken kommer igång kan fartygen vara 49 meter breda och 366 meter långa. Tidigare var maxgränsen 32 respektive 294 meter.

– Vi har redan lagt beställningar på ett antal fartyg i den nya Panamax-storleken. De får lägre energiförbrukning och det är både bra för miljön och våra kostnader, säger Anders Boman, vd för Walleniusrederierna vars fartyg trafikerar de båda kanalerna omkring 200 gånger per år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.